“Okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane”
Jak podano w komunikacie prasowym, zgodnie z promocją „Wtorki i czwartki z Shell V-Power” kierowcy mogli zatankować paliwo po obniżonej cenie, jednak “ani w materiałach marketingowych, ani na terenie stacji nie pojawiała się informacja o najniższej cenie paliwa, która obowiązywała w okresie 30 dni przed wprowadzeniem obniżek”.
W efekcie konsumenci nie byli w stanie ocenić, czy promocja jest dla nich korzystna. Zdaniem UOKIK “informacja o najniższej cenie z 30 dni przed obniżką powinna się znaleźć obok informacji o obniżonej cenie, a zatem wszędzie tam, gdzie przedsiębiorca ogłasza rabaty dotyczące konkretnego towaru lub usługi, np. w komunikatach marketingowych lub na dystrybutorach paliw”.
“Właściwe oznaczenie promocji i spełnienie wymogów informacyjnych wynikających z dyrektywy Omnibus obowiązuje również stacje paliwowe. Już rok przypominamy rynkowi o nowym prawie. W przypadku Shell zakwestionowaliśmy brak jasnych informacji na temat ceny paliwa, która obowiązywała przed wprowadzeniem przez sieć obniżek w wyznaczone dni. Okazje i obniżki paliw powinny być rzetelnie komunikowane, ponieważ kupujący chcą wiedzieć jakie są faktyczne warunki promocji” – zaznaczył Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Począwszy od stycznia 2023 roku UOKIK postawił zarzuty czterem przedsiębiorstwom w związku z błędnym interpretowaniem promocji (Zalando, Media Markt, Sephora i Glovo), a w toku jest 14 postępowań wyjaśniających w sprawie sklepów stacjonarnych.
Źródło: uokik.gov.pl, PAP Biznes