Interesy gospodarcze
Jak zaznaczył Xi Jinping w prorządowym, węgierskim dzienniku Magyar Nemzet, Węgry były „celem numer jeden w regionie Europy Środkowo-Wschodniej dla chińskich inwestycji”, a Pekin rozwinął z Budapesztem “głębokie przyjaźnie”.
Oczekuje się, że Węgry i Chiny podpiszą 16 z 18 nowych umów o współpracy gospodarczej. Minister spraw zagranicznych Peter Szijjarto poinformował, że jedna z nich ma dotyczyć wielkoskalowego projektu infrastrukturalnego, budowanego w ramach inicjatywy Pasa i Szlaku.
Jak podaje Reuter, Xi i Orbán być może udadzą się do węgierskiego miasta Pecz, aby ogłosić budowę fabryki aut elektrycznych chińskiego przedsiębiorstwa Great Wall Motor. W poniedziałkowym oświadczeniu Szijjarto zaprzeczył, aby wizyta miała się odbyć, jednak zaznaczył, że “trwają negocjacje z dużymi firmami chińskimi w sprawie dalszych inwestycji”.
Pod rządami premiera Orbána Budapeszt zaczął nawiązywać coraz cieplejsze stosunki z Pekin. Skutkiem jest przenoszenie części produkcji baterii do aut elektrycznych i samych pojazdów na Węgry, czego przykładem może być budowa fabryki baterii CATL w Debreczynie (7,3 mld euro wartości) czy ogłoszenie o budowie przez chiński BYD pierwszej europejskiej fabryki EV w Szegedzie.
Budapeszt jest trzecim – i ostatnim – przystankiem europejskiego tournée Xi Jinpinga, pierwszym po pięciu latach nieobecności na kontynencie. Przywódca Państwa Środka został szczególnie ciepło przyjęty w Serbii, gdzie podkreślano ilość chińskich inwestycji w kraju oraz podpisanie umowy o wolnym handlu z Pekinem.
Podczas wizyty w Paryżu przywódca Chin został przyjęty przez prezydenta Francji Emmanuela Macrona oraz szefową Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen. Europejscy przywódcy naciskali na Xi o zapewnienie warunków do bardziej zrównoważonego handlu z Europą, a także o wykorzystanie wpływów w Rosji do zakończenia wojny w Ukrainie. Temat trwającej wojny ma być również poruszony podczas wizyty na Węgrzech.
Źródło: reuters.com