P-18PL dla SZ RP
Realizacja kontraktu ma nastąpić w latach 2023-2035. Dotyczy nie tylko pozyskania samych radarów, ale także ich serwis, pakiet szkoleniowy i ayste technologiczną w ramach pakietu logistycznego. Jak informuje PGZ P-18PL może współpracować z wszystkimi systemami dowodzenia Sił Powietrznych oraz OPL wykorzystywanymi w Wojsku Polskim. Docelowo P-18PL będzie współpracować ze Zintegrowanym Systemem Dowodzenia Obroną Przeciwlotniczą i Przeciwrakietową IBCS (Integrated Air and Missile Defense Battle Command System) na potrzeby zestawów rakietowych obrony powietrznej krótkiego zasięgu o kryptonimie NAREW oraz z zestawami obrony powietrznej średniego zasięgu, w ramach II etapu programu WISŁA.
P-18PL zakończyła badania kwalifikacyjne z pozytywnym wynikiem w grudniu 2022 roku Otworzyło to drzwi do jej zamówień przez Siły Zbrojne RP i wdrożenie do produkcji seryjnej.
– Dzisiejsza umowa to bardzo ważny moment nie tylko dla członków Konsorcjum PGZ-NAREW, w tym przede wszystkim PIT-RADWAR S.A., ale także dla Wojska Polskiego. Stacje radiolokacyjne P-18PL to najnowocześniejsze rozwiązanie w obszarze radiolokacji. Doskonale uzupełni ona cały system budowanej wielowarstwowej obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej Polski współpracując z wyrzutniami w systemach Narew i Wisła. To również potwierdzenie, że polska myśl techniczna potrafi odpowiadać na wyzwania współczesnego i przyszłego pola walki. A PIT-RADWAR to spółka, która w radiolokacji wyznacza światowe trendy – podkreślił prezes zarządu PGZ S.A. Sebastian Chwałek.
Na P-18PL składa się zestaw złożony z 3 elementów: wóz antenowy WA-18, jednostka zasilania JZ-18T oraz wóz wskaźnikowy WW-18.
Głównym zadaniem radaru jest wczesne wykrycie zagrożenia atakiem powietrznym, określenie kierunku ataku/nalotu, rodzaju zagrożenia (klasyfikacja środka ataku). Wykryte zagrożenia pozwalają na wskazanie celów radarom kierowania ogniem. P-18PL jest radarem trójwspółrzędnym, z możliwością skanowania przestrzeni w płaszczyznach azymutu i elewacji.
W radarze zastosowano antenę aktywną z elektronicznie sterowaną wiązką nadawczą i cyfrowym formowaniem wiązek odbiorczych, tzw. AESA (Active Electronically Scanned Array). Takie rozwiązanie pozwala na określenie nie tylko odległości, azymutu jak w eksploatowanym dotychczas radarze P-18, ale również wysokości wykrytego obiektu. Radar pracuje w zakresie fal metrowych, co wyróżnia go na tle innych zachodnich konstrukcji, które w większości przypadków pracują w paśmie mikrofalowym.
Wśród głównych cech P-18PL warto wymienić zdolność wykrywania i śledzenia pocisków balistycznych oraz hipersonicznych, wykrywanie obiektów powietrznych typu Stealth, wykrywanie śmigłowców w zawisie, pracę w trybie pasywnym przy jednocześnie zachowaniu wysokiej mobilności – czas osiągnięcia gotowości bojowej wynosi poniżej 30 min.
Źródło: PGZ