Wojsko Polskie z nowymi wozami w przyszłości
Dwie z trzech umów są umowami ramowymi – określającymi i wskazującymi zainteresowanie SZ RP konkretnymi produktami. Jednak z umów jest wykonawczą, która.
Pierwsza zatwierdzona przez MON umowa ramowa dotyczy pozyskania kilkuset ciężkich Bojowych Wozów Piechoty opartych na podwoziach K9 stosowanych m.in jako podwozie armatohaubicy Krab. Podwozie to ma zostać dostosowane do roli BWP – w oparciu o doświadczenia wynikające z opracowania pływającego Bojowego Wozu Piechoty Borsuk. Ciężki BWP ma być uzbrojony w polskiej produkcji bezzałogową więżę ZSSW-30, uzbrojoną w 30 mm działko Bushmaster, karabin maszynowy i podwójną wyrzutnie rakiet SPIKE. Umowę podpisano z konsorcjum PGZ SA i Huta Stalowa Wola SA. Umowa zakłada, że pierwsze CBWP wejdą w skład WP już w 2025 roku. Pojazd ten ma mieć możliwość przewozu 3 żołnierzy załogi i 8 żołnierzy desantu. Transporter ma mieć większy poziom ochrony balistycznej i przeciwminowej niż BWP Borsuk, kosztem rezygnacji z wymogu pływalności. BWP Borsuk jest lżejszy, słabiej opancerzony ale może samodzielnie pokonywać przeszkody wodne.
Druga umowa wykonawcza zakłada opracowanie i wykonanie projektu nowego kołowego transportera opancerzonego kr. Serwal – ma być to następna KTO Rosomak, który powstał na licencji fińskiej spółki Patria. Rosomak jest produkowany w Siemianowicach Sląskich w zakładach spółki Rosomak SA. Umowa zakłada, że pojazd powstanie do 2028 roku, a odstawy będą realizowane do 2035 roku. Łącznie ma zostać zakupionych „kilkaset” wozów bojowych tego typu. Pojazd ten ma być zintegrowany z nowym systemem wieżowym oraz systemem zdalnego modułu uzbrojenia. Dzięki temu transporter ma być w pełni spolonizowany, co pozwoli na swobodny eksport bez konieczności pytania o zgodę licencjodawcy.
Trzecia umowa – jedyna wykonawcza, dotyczy zakupu co najmniej 400 Lekkich Pojazdów Rozpoznawczych (LPR). Pojazd ten ma być lekkim wozem opancerzonym, zapewniającym podstawową ochronę balistyczną dla załogi. Ma posiadać obrotnice, na której zamontowany ma być karabin maszynowy lub granatnik automatyczny. Wartość umowy wynosi 1,2 mld złotych i zawiera w sobie zarówno pakiet szkoleniowy jak i serwisowy. Pierwsze wozy mają trafić do SZ RP już w 2024 roku a dostawy trwać mają (w ramach tej umowy) do 2030 roku. Pojazdem wybranym jako LPR jest koreański KLTV Raycolt/K151 produkowany przez KIA. Wszystkie trzy podpisane dziś umowy realizowane będą w partnerstwie z firmami z Korei Południowej.
Źródło: Agencja Uzbrojenia