Opóźnienie wyjścia KFC
Jak podaje Reuters, zdaniem Siergieja Levina, który kieruje działek prawnym w firmie Unirest, zarządzającej dawnymi aktywami Yum! Brands (amerykańskiej spółki-matki KFC), nowe żądania ze strony Moskwy pierwotnie opóźniły opuszczenie kraju przez restaurację KFC i doprowadziły do zaangażowania amerykańskiego Biura Kontroli Aktywów Zagranicznych (OFAC). Było to jednym z głównych powodów opóźnień.
Pokazuje to, jak procedura wyjść korporacyjnych skomplikowała się po zaostrzeniu przez Rosję ograniczeń. Według kierownictwa spółki, lawirowanie po przepisach staje się coraz trudniejsze. Jak informuje agencja prasowa, Yum! Brands jest jedną z wielu firm, które opuściły Rosję w związku z działaniami Moskwy na Ukrainie, ale jej odejście różniło się od odejścia rywala McDonald’s. Niektórym franczyzobiorcom KFC pozwolono pozostać otwartym, a menu prawie się nie zmieniło.
W kwietniu Yum! Brands sfinalizowała swoje wyjście z Rosji, przenosząc prawa masterfranczyzy na Smart Service. Jest on lokalnym franczyzobiorcom, prowadzonym przez biznesmenów Konstantina Kotowa i Andrieja Oskolkowa. Umowa obejmowała wszystkie rosyjskie restauracje KFC, system operacyjny i znak towarowy marki Rostic’s. Nie ujawniono ceny transakcji.
Zdaniem Levina, cytowanego przez Reutersa, gdy uzgodniono podstawowe warunki “pojawiła się zasada, że sprzedaż udziałów powinna być uzgodniona z odpowiednim departamentem [rządowym]”. Jak dodaje, później pojawił się kolejny wymóg składki budżetowej, określanej przez Waszyngton jako “podatek od wyjścia”. Rosja dodała to żądanie w grudniu 2022 roku.
Dawne restauracje KFC zaczęły być otwierane w kwietniu jako Rostic’s, ożywiając markę, która narodziła się wkrótce po upadku Związku Radzieckiego. Jak informuje Reuters, Unirest ma nadzieję zakończyć transformację marki z KFC na Rostic’s w 2024 roku, z planami aby 60 procent restauracji w Rosji było restauracjami Rostic’s do końca 2023 roku.
Źródło: reuters.com