Większe tankowce
Zarządy obydwu firm podpisały porozumienie, którego głównym założeniem jest rozładunek tankowców o nośności powyżej 120 tys. ton oraz możliwości magazynowania i szybkiej dystrybucji produktów w głąb kraju.
Jak informuje PERN, wspomniane inwestycje wynikają z istotnego wzrostu zapotrzebowania na obsługę coraz większych tankowców naftowych, dostarczających swoje produkty do Polski. Od lutego 2022 roku i rozpoczęcia wojny na Ukrainie, paliwa, które trafiają do kraju, pochodzą z coraz odleglejszych kierunków. W związku z tym importerzy oczekują możliwości obsługi coraz większych zbiorników.
Mirosław Skowron, prezes Zarządu PERN podkreślił: “Świat energetyki, w tym obszar ropy i paliw zmienił się w sposób istotny od 24 lutego 2022 roku. Dziś paliwa, które docierają do Polski trafiają do nas spoza Rosji. Jako PERN jesteśmy dobrze przygotowani na to wyzwanie. Inwestycje, które realizujemy wspólnie z Zarządem Morskiego Portu Gdynia S.A., pozwolą nam znacznie poprawić elastyczność i efektywność całego systemu. To ważny sygnał dla polskiej gospodarki, ale też zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego państwa”.
Baza w Dębogórzu
Według informacji podanych na stronie PERN, w pierwszym półroczu 2023 roku terminal w Dębogórzu przyjął ponad 1,7 mln metrów sześciennych oleju napędowego – jest to blisko 60 procent więcej niż w analogicznym okresie w 2022 roku.
Przedsiębiorstwo podkreśla intensywne rozbudowywanie bazy. Jesienią tego roku firma planuje oddać do użytku dwa nowe zbiorniki po 32 tys. metrów sześciennych każdy. PLanuje również postawienie kolejnych trzech o pojemności 50 tys. metrów sześciennych oraz rozwój dystrybucji paliwa na cały kraj poprzez transport kolejowy.
Realizacja kluczowych inwestycji
Zgodnie z podpisanym porozumieniem, PERN ma wybudować trzy zbiorniki magazynowe w celu zwiększenia pojemności Dębogórza do 0,5 mln metrów sześciennych i rozbudować front kolejowy o kolejną kabinę załadunkową oraz front załadunkowy cystern drogowych.
Port Gdynia z kolei zobowiązał się do przeprowadzenia i sfinansowania rozbudowy stanowiska przeładunkowego paliw płynnych oraz podjęcia dalszych prac analitycznych i rozwojowych, zmierzających do zwiększenia zdolności przeładunkowych portu.
Jak zaznacza Jacek Sadaj, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A: “Podpisanie porozumienia, w ramach naszej długotrwałej współpracy z PERN, jest kolejnym krokiem do zwiększenia możliwości przeładunkowych portu, poprzez rozbudowę i modernizację infrastruktury. Nasze relacje oparte są na strategii, w której nie tylko obie strony odnoszą korzyści, ale mają jasne cele dalszej rozbudowy, co przekłada się przede wszystkim na bezpieczeństwo energetyczne kraju”.
Źródło: pern.pl
Komentarzy 1