Druga jednostka FSRU
Jak ogłoszono podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu, decyzja o kontraktacji drugiej jednostki pływającej terminalu gazu skroplonego (FSRU) uzależniona jest od zapotrzebowania na dostawy surowca zgłaszane przez południowych sąsiadów Polski: Czechy, Słowację, Węgry i Rumunię. Według wstępnych informacji rządu, są one znaczące.
“Planując terminal FSRU, przewidywaliśmy, że pierwszy statek zostanie z sukcesem zakontraktowany, natomiast od początku zakładaliśmy możliwość zwiększenia mocy regazyfikacyjnych terminalu FSRU poprzez drugą jednostkę, jeśli będzie potwierdzone zainteresowanie rynku” – poinformowała Łukaszewska-Trzeciakowska. “Pierwsza jednostka FSRU będzie zapewniała bezpieczeństwo energetyczne Polski, drugą jednostką staramy się wesprzeć naszych partnerów w Europie Środkowo-Wschodniej”.
Drugi pływający gazoport umożliwiłby regazyfikację na poziomie ok. 4,5 mld metrów sześciennych gazu rocznie. Kontraktacja drugiej jednostki w dużej mierze zależy od wyników trwającej obecnie wiążącej procedury rezerwacji mocy dla drugiej jednostki. Pierwsza przepustowość pierwszej z nich wynosi 6,1 mld metrów sześciennych i została już zarezerwowana.
“Postawiliśmy sobie ambicję, żeby na przełomie września i października pierwsza jednostka została zakontraktowana” – zaznaczył prezes Gaz-Systemu. “Jesteśmy w procesie wyboru. Mamy bardzo dobrą odpowiedź z rynku, zgłosiło się wiele podmiotów. Jednostka będzie pozyskana w formule umowy czarteru”.
“Na drugą jednostkę – po zakończeniu trwającego procesu Open Season, na który jest jeszcze trochę czasu, bo całość rozstrzygnie się pod koniec października – będziemy mieli potwierdzenie rynkowe bądź nie. Jeżeli będzie potwierdzenie rynkowe, to w ramach negocjacji, które prowadzimy, będzie można podjąć decyzję w sprawie drugiej jednostki i postawić w Zatoce Gdańskiej dwie jednostki regazyfikacyjne. W ten sposób będziemy mogli odpowiedzieć nie tylko na potrzeby nasze, ale również na potrzeby regionu, a poprzez to zrealizować postulat hubu gazowego w Polsce” – powiedział Chludziński.
W połowie sierpnia Orlen i Gaz-System zawarły umowę na moc regazyfikacyjną Terminala FSRU w Zatoce Gdańskiej. Została ona zawarta na 15 lat. Jak podały spółki: “Pływający terminal w Gdańsku będzie posiadał możliwości wyładunku, składowania oraz prowadzenia procesu regazyfikacji na poziomie do 6,1 mld metrów sześciennych paliwa gazowego rocznie”. Uruchomienie jednostki planowane jest na 1 stycznia 2028 roku.
Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego, zarządza podmorskim gazociągiem Baltic Pipe i jest właścicielem Terminalu LNG w Świnoujściu.
Źródło: Gaz-System