Spadek z 43 do 19
W grudniu 2023 roku Departament Stanu USA wydał wytyczne dotyczące nowych wymogów w zakresie pozyskiwania akumulatorów. Ich celem jest odciągnięcie amerykańskiego łańcucha dostaw pojazdów elektrycznych od “zagranicznych podmiotów budzących obawy” (ang. Foreign Entity of Concern, FEOC), wśród których znajdują się Rosja, Chiny, Iran oraz Korea Północna.
“Aby wzmocnić bezpieczeństwo amerykańskich łańcuchów dostaw, począwszy od 2024 roku kwalifikujący się ekologicznie pojazd nie może zawierać żadnych elementów akumulatora wyprodukowanych lub montowanych przez FEOC, a od 2025 roku kwalifikujący się ekologicznie pojazd nie może zawierać żadnych krytycznych minerałów, które zostały ekstrahowane, przetwarzane lub poddawane recyklingowi przez FEOC” – zaznaczono w komunikacie.
Jak podaje Reuters, liczba modeli pojazdów elektrycznych kwalifikujących się do amerykańskich ulg podatkowych dla pojazdów elektrycznych spadła z 43 do 19. Zgodnie z nowymi zasadami kupujący mogą ubiegać się o ulgę podatkową w wysokości do 7,5 tys. dolarów u uczestniczącego dealera w punkcie sprzedaży. Ulga podatkowa określa limity ceny pojazdu i dochodu nabywcy wymagane, aby się zakwalifikować.
Wśród modeli aut, które nie mogą liczyć na ulgi podatkowe w USA, znalazły się: Volkswagen ID.4, Tesla Model 3 z napędem na tylne koła, BMW X5 xDrive50e, Audi Q5 PHEV 55, Cadillac Lyriq i Ford E-Transit. Według Reuters, Nissan podał, że współpracuje z dostawcami w celu spełnienia zmieniających się wymagań „i odzyskania uprawnień do ulgi podatkowej dla Nissana Leaf w przyszłości”. Z kolei Ford Motor zaznaczył, że E-Transit straci ulgę podatkową, podobnie jak hybryda plug-in Mach-E i Lincoln Aviator Grand Touring.
Jak podaje Reuters, Inflation Reduction Act (IRA) wprowadzony w 2022 roku zreformował warunki ulgi podatkowej na pojazdy elektryczne, wymagając, aby były one montowane w Ameryce Północnej, co eliminowało wówczas niemal 70 procent wszystkich kwalifikujących się modeli.
Źródło: reuters.com