87 mln złotych kary
Jak podano w komunikacie, Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), żądanie dodatkowego wynagrodzenia za wewnętrzną dystrybucję towarów z magazynów centralnych sieci Auchan do poszczególnym sklepów jest nieuczciwym wykorzystywaniem przewagi kontraktowej, ponieważ usługa ta jest podstawowym elementem tworzącym kanał nowoczesny sprzedaży i leży w interesie sieci handlowej.
“Centralny transport towarów polepsza pozycję sieci handlowej. Nie jest zatem dodatkową usługą, za którą powinien płacić dostawca, a podstawowym elementem modelu biznesu sieci handlowych. Dlatego niedopuszczalne jest pobieranie opłat za transport towarów z głównego magazynu do sklepów sieci. To finansowanie własnej działalności kosztem dostawców. Za takie działanie nałożyłem ponad 87 mln zł kary na właściciela sieci Auchan” – zaznacza Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Ankieta przeprowadzona w trakcie postępowania wykazała, że dostawcy nie mają wpływu na etap wewnętrznej logistyki Auchan, jednak muszą ponosić jej koszty. Zdaniem UOKiK stanowi to “nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej wobec dostawców produktów rolno-spożywczych”. Oprócz zasądzonej kary 87 mln złotych, urząd nakazał przedsiębiorstwu zaprzestanie tej praktyki.
Pobieranie opłat za transport z magazynów centralnych do sklepów sieci handlowej zostało wskazane przez UOKiK jako niedozwolona praktyka.Obecnie toczy się podobne postępowanie wobec Carrefour Polska.
W komunikacie wskazano na pozostałe działania UOKiK wobec sieci handlowych. Przykładowo, w 2020 roku wydano decyzję dotyczącą Jeronimo Martins Polska (Biedronka), ponieważ spółka narzucała kontrahentom nieuczciwe rabaty, a w 2021 roku wobec Eurocash, które pobierało od dostawców produktów rolnych i spożywczych szereg dodatkowych oraz nieuzasadnionych opłat.
Źródło: uokik.gov.pl