Jednak powiązane?
8 października zaobserwowano nietypowy spadek ciśnienia w podmorskim gazociągu Balticconnector pomiędzy Finlandią i Estonią. Podejrzewa się, że jest on spowodowany wyciekiem w rurze, podjęto decyzję o odizolowaniu odcinka gazociągu. Stan fińskiego systemu gazowego pozostaje stabilny, dostawy gazu również są zabezpieczone dzięki pływającemu terminalowi LNG, Inkoo.
Nie określono dokładnie, co mogło być przyczyną uszkodzenia Balticconnector. Zdaniem Jüri Saska, dowódcy estońskiej marynarki wojennej, uszkodzenie mogło być spowodowane kotwicą dużego statku. Jak zaznacza Reuters, według fińskich śledczych zarówno incydent dotyczący gazociągu, jak i naruszenie podmorskiego kabla telekomunikacyjnego mogły być efektem celowego sabotażu. Helsinki prowadzą dochodzenie w sprawie Balticconnectora, Tallin z kolei zajmuje się sprawą kabla.
W zeszłym tygodniu Sztokholm poinformował o uszkodzeniu trzeciego łącza, które dokonało się mniej więcej w tym samym czasie, co dwa pozostałe. Jak potwierdził w wydanym oświadczeniu Carl-Oskar Bohlin, minister obrony cywilnej Szwecji, kabel został uszkodzony w wyniku siły zewnętrznej lub manipulacji. Uszkodzenie nie miało wpływu na działanie kabla, a do szkód doszło na terenie estońskiej strefy ekonomicznej.
Jak zaznacza Reuters, Bohlin dodał, że zgodnie z oceną Estonii “uszkodzenie gazociągu i kabla komunikacyjnego między Finlandią a Estonią jest związane z uszkodzeniem kabla komunikacyjnego między Szwecją a Estonią”. Niemniej jednak rząd nie podał dalszych szczegółów co do tego, co może łączyć oba incydenty, a Tallin podkreślił, że jest zbyt wcześnie na wyciąganie jakichkolwiek wniosków.
Ustaliła jednak, że uszkodzenie Balticconnectora zostało spowodowane przez działania człowieka. Jak powiedział cytowany przez Reutersa estoński prokurator Triinu Olev: “Jeśli w wyniku działań proceduralnych ustalimy, że uszkodzenie kabla komunikacyjnego między Estonią a Szwecją jest również spowodowane działaniami człowieka, rozszerzymy toczące się postępowanie karne, aby ustalić również te okoliczności”.
Zgodnie z informacjami fińskiego Narodowego Biura Śledczego (NBI), w toku śledztwa ustalono, że ruchy statku Newnew Polar Bear pływającego pod banderą Hongkongu zbiegają się z czasem i miejscem uszkodzenia gazociągu, dlatego też obecnie dochodzenie koncentruje się właśnie na roli tego statku.
Sekretarz Generalny NATO, Jens Stoltenberg zadeklarował, że jeżeli okaże się, że awaria została spowodowana celowym działaniem, to NATO zareaguje “z jednością i determinacją”. 19 października NATO poinformowało o zwiększeniu liczby patroli na Morzu Bałtyckim, co jest skutkiem uszkodzenia również kabla komunikacyjnego między Szwecją a Estonią. Jak podaje Reuters, NATO rozmieściło okręt przeciwminowy i zwiększyło nadzór lotniczy w regionie.
Źródło: reuters.com