Większa moc Naftoportu
Szósty pirs przeładunkowy przeznaczony do obsługi największych jednostek zdolnych wchodzić na Morze Bałtyckie (O długości 300 metrów, szerokości 60 metrów i zanurzeniu 15 metrów) powstanie na przełomie 2027 i 2028 roku. Obecnie terminal w Gdańsku składa się z pięciu stanowisk przeładunkowych – Jednego stanowiska dla statków do 30 tys. DWT, jednego stanowiska dla statków do 50 tys. DWT, dwóch stanowiska dla statków 150 tys. DWT i jednego (VLCC) do 300 tys. DWT.
Najnowsze, szóste stanowisko, które ma zostać zbudowane do 2027 roku, ma umożliwić obsługę kolejnych jednostek do 300 tys. DWT. Taka jednostka maksymalnie jednorazowo będzie mogła dostarczyć do Gdańska 180 tys. ton surowca. Inwestycja ta pozwoli zwiększyć zdolności Naftoportu o 9 mln ton rocznie, i łącznie pozwoli mu uzyskać poziom rocznych wyników na poziomie ok. 47 mln ton.
Na schemacie obecne stanowiska obsługi zbiornikowców.
Naftoport w Gdańsku pełni kluczową rolę dla Polskiego bezpieczeństwa energetycznego, zwłaszcza zaspokojenia zapotrzebowania na ropę naftową oraz inne produkty naftowe. W 2023 roku obiekt ten odnotował rekord wykorzystania, przekraczając poziom 37 mln ton co oznaczało wzrost o 49 procent względem 2022 roku. Przez naftoport w Gdańsku przechodzi 100 procent ropy, która trafia do Polskich rafinerii w Gdańsku i Płocku. Dodatkowo poprzez Gdańsk trafia ropa dla rafinerii w Niemczech – Schwedt i Leuna.
Właścicielem infrastruktury Naftoportu w Gdańsku jest spółka PERN. PERN to państwowy podmiot, strategiczny dla bezpieczeństwa energetycznego Polski, zarządzający m.in. rurociągami tłoczącymi ropę naftową do rafinerii Grupy Orlen w Płocku i w Gdańsku, a także do dwóch rafinerii w Niemczech, oraz posiadający na terenie kraju bazy magazynowe surowca i paliw.
Źródło: PERN