Przygotowania do kolejnych sankcji
W ciągu ostatniego roku, nieznani inwestorzy którzy mają być powiązani z Rosją skupują statki zdolne do transportu LNG czyli skroplonego gazu ziemnego. Firmy te zarejestrowane są w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Działania te doprowadziły do wzrostów cen starych statków.
Od drugiego kwartału 2023 roku w ten sposób zakupiono ponad 50 zbiornikowców. Według firmy Windward, transakcje o takiej skali nie miały wcześniej miejsca. Statki te obecnie wykorzystywane są na trasach żeglugowych, z których tradycyjnie korzystała Moskwa. Rosyjski model działania jest następujący – Flota statków cieni w razie sankcji pozwoli utrzymać handel i zmniejszy ich dotkliwość. W razie braku sankcji flota ta pozwoli rozwijać zyskowny handel.
Rozbudowa floty cieni to efekt przygotowań rządu rosyjskiego na kolejne sankcje w obrocie LNG. Obecnie eksport skroplonego gazu jest dla Rosji bardzo ważnym źródłem finansowania od czasu inwazji na Ukrainę. Brak znaczących sankcji na LNG wynika z obawy o zakłócenia w dostępie do gazu. Nie oznacza to całkowitego braku ograniczeń. Przykładem może być, projekt Arctic LNG2 czyli terminal do załadunku gazu na sprzedaż państwom azjatyckim. Jest on jest opóźniony po obłożeniu go sankcjami przez USA.
Od 2022 roku Rosja rozwinęła flotę cieni transportu ropy naftowej, która obecnie transportuje ropę i produkty naftowe z Rosji do klientów, głównie w Azji, które naruszają sankcje zachodnie.
Źródło: ft.com