Dezinformacja w sieci
Według przeprowadzonych badań w ciągu ostatnich 12 miesięcy trzech na czterech ankietowanych spotkało się z dezinformacją w mediach społecznościowych, 26 procent deklarowało, że nie spotkało się z dezinformacją lub nie ma takiej wiedzy. Co trzeci badany jest zdania, że zjawisko dezinformacji nasila się, a co dziesiąty, że spotyka się z nią rzadziej, niż rok wcześniej.
Dr Michał Mostowik, ekspert ds. regulacji AI z Deloitte cytowany w raporcie zauważył, że wciąż nie dysponujemy przepisami rozpowszechniania “deepfake’ów”. Jak dodał, w ramach prac nad unijnym rozporządzeniem o AI planowane jest zobowiązanie twórcy „deepfake” do oznaczenia, że dana treść została wygenerowana sztucznie. Jak przewiduje Mostowik, jest to szansa ustanowienia pewnego standardu na rynku.
Połowa ankietowanych deklaruje, że spędza zbyt dużo czasu przed ekranem smartfona. Jednocześnie media społecznościowe są dla większości odbiorców poniżej 34. roku życia preferowanym źródłem dostępu do informacji (49 procent dla osób 18-24 i 30 procent dla 25-34 lat). Media społecznościowe to główny kanał dostępu do informacji dla 25 procent kobiet i 16 procent mężczyzn – mężczyźni chętniej korzystają z informacji pochodzących ze stron i aplikacji newsowych (26 procent).
Dostęp do platform streamingowych wideo deklaruje dwóch na trzech Polaków, a z płatnych serwisów muzycznych korzysta dwóch na pięciu konsumentów. Zgodnie z udzielonymi odpowiedziami, dla konsumentów najważniejsze przy weryfikacji posiadanych subskrypcji są osobiste preferencje, zmiany w ofercie oraz własne możliwości finansowe. Konsumenci szukają także możliwości współdzielenia kont – co trzeci użytkownik serwisu streamingowego współdzieli dostęp do konta z osobą z innego gospodarstwa domowego. Jedna trzecia użytkowników nie ponosi opłat za korzystanie ze streamingu wideo lub pokrywa jedynie część kosztów.
Raport powstał na podstawie badania online przeprowadzonego w dniach 4-16 sierpnia 2023 roku na reprezentatywnej próbie 2000 respondentów w wieku 18-65 lat.
Źródło: Deloitte/PAP