LPG z Rosji wciąż liderem
W 2023 roku w Polsce konsumpcja gazu płynnego (LPG) wyniosła 2,5 mln ton co odpowiada poziomowi z 2022 roku. Ok 490 tys. ton wyprodukowano go w polskich zakładach rafineryjnych, co oznacza spadek o około 1 procent względem roku 2022. Prawie 82 procent LPG było importowane (2,625 mln ton) z czego udział Rosji w tych dostawach wyniósł 45,6 procent rynku. co oznacza spadek rok do roku o 1,3 procent – w 2022 roku udział wyniósł 47,1 procent.
W 2020 roku dostawy LPG z Rosji pokrywały 65,2 procent importu. Co interesujące według raportu fizyczne dostawy LPG z Rosji w 2023 roku zwiększyły się o 43 tys. ton rok do roku – do poziomu 1,2 mln ton. Polska jest ważnym rynkiem eksportowym dla Rosji – w 2023 roku 32,3 procent całościowego eksportu LPG z Rosji przypadło na dostawy do Polski.
Na drugim miejscu pod względem udziału w imporcie jest Szwecja – jej udział w rynku wyniósł w 2023 roku 22,3 procent co oznacza spadek względem 2022 roku. W 2023 roku wolumen dostaw od naszego północnego sąsiada wyniósł 585 tys. ton i spadł względem 2022 roku o 160 tys. ton. Zwiększyły się natomiast dostawy LPG z Wielkiej Brytanii – 120 tys. ton, USA – 104 tys. ton oraz Norwegii – 91 tys. ton. Udział polskiego importu w szwedzkim eksporcie gazu płynnego wynosi 69 procent całościowej sprzedaży.
Jak wynika z danych celnych łączna wartość importu LPG wyniosła w 2023 roku 1,318 mld euro, z czego ponad 545 mln euro przypadło na import z Rosji. Według raportu POGP, średnia cena LPG przywiezionego do Polski wyniosła 0,5 euro za kilogram (2,3 zł za kg). W porównaniu do 2022 roku było to 0,16 euro (0,78 zł) mniej. Cena importu zależna jest zarówno od kierunku jak i metody dostawy. Tona LPG sprowadzonego drogą morską wyniosła 561 euro, podczas gdy tona LPG sprowadzona cysterną kolejową wyniosła 458 euro.
Cena tony LPG z Rosji wynosiła średnio 453 euro i była niższa ok 50 euro względem całej średniej importowej, a także niższa o 170 euro względem ceny gazu sprowadzanego z Holandii, czy 86 euro niższa niż LPG z USA.
47,9 procent dostaw LPG do Polski było realizowane za pośrednictwem kolei, 38,5 procent realizowano dostawami morskimi a cysternami samochodowymi obsłużono 9,5 procent importu.
3/4 gazu płynnego w Polsce zużywa się jako paliwo w transporcie (autogaz) (1,89 mln ton). Jesteśmy w tym względzie liderem w Unii Europejskiej. W Polsce zarejestrowane jest 3,5 mln samochodów z instalacją LPG (13 procent wszystkich zarejestrowanych samochodów).
Polska odgrywa również znaczącą rolę w zaopatrywaniu Ukrainy w gaz płynny. W 2023 roku eksport paliw do naszego wschodniego sąsiada wyniósł 390 tys. ton. W 2021 roku eksport na Ukrainę nie przekraczał 10 tys. ton.
Źródło: Polska Organizacja Gazu Płynnego