Wzrost o 70 proc. nadal poniżej unijnej średniej
Według danych raportu „Polish EV Outlook Index”, publikowanego przez PSPA, IBRM Samar oraz OTOMOTO na koniec 2023 roku w Polsce było zarejestrowanych niemal 57 tys. osobowych i użytkowych aut elektrycznych, co stanowi wzrost o 70 procent w porównaniu rok do roku. Udział samochodów elektrycznych na polskim rynku wzrósł do 3,6 procent (w porównaniu do 2,7 procent w 2022 roku).
Niemniej jednak, jak zaznacza cytowany Jan Wiśniewski, Dyrektor Centrum Badań i Analiz Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych (PSPA), udział samochodów całkowicie elektrycznych na polskim rynku wciąż jest ponad czterokrotnie niższy względem średniej unijnej.
“Nie jesteśmy na ostatnim miejscu w Unii, ponieważ słabszy wynik odnotowano w 3 państwach członkowskich (w Chorwacji, Czechach i na Słowacji), ale od liderów regionu CEE dzieli nas bardzo duży dystans. Dość powiedzieć, że udział BEV w Rumuni wynosi niemal 11 procent, a na Słowenii prawie 9 procent. W obu tych państwach system wsparcia nabywców osobowych pojazdów elektrycznych jest skuteczniejszy niż w Polsce (w Rumunii maksymalna wysokość dotacji może wynieść nawet 50 tys. złotych), a przede wszystkim – został wprowadzony znacznie wcześniej” – mówi Wiśniewski.
Zdaniem PSPA, administracja publiczna nie wspierała w wystarczającym stopniu zeroemisyjnego transportu, choć poprzez zmiany prawne w 2023 roku sprzedaż aut elektrycznych nad Wisłą mogłaby przekroczyć 45 tys – zbliżony poziom sprzedaży do Austrii czy Portugalii. “Brakuje dopłat do używanych samochodów elektrycznych. Nie zostały też spełnione zapowiedzi dotyczące wdrożenia dofinansowania prywatnych stacji ładowania. Rozwój infrastruktury nieogólnodostępnej ogranicza też niedoskonałe prawo, które dodatkowo bardzo często jest błędnie interpretowane przez zarządców budynków wielorodzinnych” – wskazuje Aleksander Rajch, Członek Zarządu PSPA.
Zgodnie z informacjami PSPA w 2023 roku zanotowano powiększenie polskiej infrastruktury ładowania o 37 procent w porównaniu rok do roku oraz o 106 procent w porównaniu do 2021 roku. Zainstalowano 1513 nowych punktów ładowania, co stanowi najwyższy wynik w historii. Jednocześnie stowarzyszenie zaznacza, że rozwój infrastruktury nie nadąża za rynkiem pojazdów, a realizacja inwestycji infrastrukturalnych branży e-mobility wciąż jest bardzo utrudniona przez przewlekłe procedury przyłączania stacji ładowania do sieci operatorów systemu dystrybucyjnego.
Podobni wygląda sytuacje w kwestii kształtowania się prawa dotyczącego rynku elektromobilności, które nie nadąża za unijnymi regulacjami. Zdaniem Alberta Kania, Senior New Mobility Managera w PSPA, za najważniejszą zmianę w krajowych regulacjach można uznać “umożliwienie gminom weryfikacji pojazdów wjeżdżających do stref czystego transportu za pomocą urządzeń automatycznego rozpoznawania tablic rejestracyjnych, w szczególności kamer”.
Jak podaje PSPA, sektor motoryzacyjny odpowiada za 8 procent polskiego PKB i kreuje niemal 400 tys. miejsc pracy, będąc jednym z filarów naszej gospodarki. Jednocześnie, stoi obecnie przed wieloma wyzwaniami związanymi z transformacją klimatyczną, wliczając w to zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych, który zacznie obowiązywać już za niecałe 14 lat. “W rezultacie wiele polskich przedsiębiorstw dostarczających podzespoły dla pojazdów z silniami benzynowi i Diesla będzie musiało zdywersyfikować swoją ofertę lub zniknie z rynku” – podaje PSPA.
Źródło: pspa.com.pl