Wznowienie rozmów
“22 czerwca minister handlu Wang Wentao i wiceprzewodniczący wykonawczy i komisarz ds. handlu Komisji Europejskiej Valdis Dombrovskis przeprowadzili rozmowy wideo na prośbę tego ostatniego. Obie strony zgodziły się rozpocząć konsultacje w sprawie unijnego dochodzenia antysubsydyjnego dotyczącego pojazdów elektrycznych pochodzących z Chin” – podała Chińska Izba Handlowa przy UE.
Jak zaznaczył cytowany przez Politico rzecznik handlowy Komisji Europejskiej Olof Gill, Dombrovskis i chiński minister odbyli w sobotę „szczerą i konstruktywną rozmowę na temat unijnego dochodzenia w sprawie subsydiowania pojazdów elektrycznych produkowanych w Chinach”.
Gill dodał, że obie strony zgodziły się zaangażować “w oparciu o fakty i przy pełnym poszanowaniu zasad WTO”. Strona unijna miała podkreślić, że wynik dochodzenia musi być skuteczny w zwalczaniu szkodliwego subsydiowania, a strony będą kontynuować współpracę “na wszystkich poziomach” w nadchodzących tygodniach.
12 czerwca Komisja Europejska przedstawiła wyniki dochodzenia antysubsydyjnego i ogłosiła indywidualne cła nałożone na trzech chińskich producentów EV obejmują: 17,4 procent dla BYD, 20 procent dla Geely oraz 38,1 procent dla SAIC.
Jak zaznaczono, pozostali chińscy producenci zostaliby objęci średniemu ważonemu cłu w wysokości 21 procent, a wszyscy pozostali producenci pojazdów BEV w Chinach, którzy “nie współpracowali w dochodzeniu:, podlegaliby następującemu cłu rezydualnemu w wysokości 38,1 procent.
Kilka dni później Chiny wszczęły dochodzenie antydumpingowe w sprawie importowanej wieprzowiny i produktów pochodnych z Unii Europejskiej. Działanie wydawało się być wymierzone przede wszystkim w wieprzowinę przeznaczoną do spożycia przez ludzi oraz kraje eksportowe takie jak Hiszpania, Holandia, Francja czy Dania.
Z kolei 18 czerwca odbył się piąty dialog wysokiego szczebla między Brukselą a Pekinem, dotyczący środowiska i klimatu, na którym Huiyao Wang, prezes chińskiego think-tanku Center for China and Globalisation zaznaczył, że europejska taryfa na EV jest “naprawdę niepotrzebna” i może stanowić wyraz “podwójnego standardu”.
Źródło: politico.eu