Ukraińska korweta na próbach
Budowa korwety F-211 Hetman Iwan Mazepa rozpoczęła się we wrześniu 2021 roku. W październiku 2022 roku został zwodowany kadłub. Od tego czasu trwa wyposażanie okrętu i jego wykańczanie. 29 maja korweta wyszła ze stoczni RMK Marine w Turcji w pierwsze próby morskie. Na zdjęciach opublikowanych przez tureckiego fotografa i blogera marynistycznego El Bacia. widać okręt już częściowo uzbrojony m.in. w armatę dziobową 76 mm Oto Melara Super Rapid, Na dziobie okrętu widać również przygotowane komory do instalacji rakiet przeciwlotniczych krótkiego zasięgu VL Mica produkcji francuskiego MBDA. Na rufie okrętu zainstalowano turecki system ostatecznej obrony 35 mm armatę Korkut tureckiej firmy Aselsan.
Okręt wyposażony jest również w radary nawigacyjne, dozoru powietrznego czy radary kierowania ogniem. Na zdjęciach nie widać wyrzutni rakiet przeciwokrętowych.
Okręt pierwotnie miał zostać zwodowany i częściowo wypsoażony w Turcji, a następnie przeniesiony do ukraińskiej stoczni w Mikołajewie, gdzie miała zostać dokończona budowa. Ze względu na wybuch wojny plany te porzucono, i okręt w całości powstanie w Turcji.
Ze względu na tureckie ograniczenia i konwencje z Montreux, dotyczące wpuszczania okrętów wojennych na Morze Czarne prawdopdobnie ukraińska korweta pozostanie poza Morzem Czarnym do końca wojny rosyjsko ukraińskiej.
Ukraina zamówiła w tureckiej stoczni MRK Marine dwie korwety projektu ADA. Pierwsza to Hetman Iwan Mazepa, druga jednostka, której stępka została położona w sierpniu 2023 roku to Hetman Iwan Wychowski. Korwety Ada to okręty o wyporności 2,5 tys. ton, długości 100 metrów i szerokości 14,4 metra. Maksymalne zanurzenie jednostki to 3,9 metra. Jednostka posiada hangar dla śmigłowca morskiego. Głównym przeznaczeniem okrętu zgodnie z projektem jest walka z okrętami podwodnymi (ZOP).
Źródło: Twitter/Telegram