Track all markets on TradingView
Polon.pl
NEWSLETTER
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • POLON+
No Result
View All Result
Polon.pl
No Result
View All Result

Niemcy badają polski ślad w zniszczeniu gazociągów Nord Stream

Niemcieccy śledczy ustalają związki pomiędzy Polską a organizatorami zamachów, którzy zgodnie z przypuszczeniami niemieckiej policji kryminalnej mogą mięć powiązania z ukraińskim wywiadem wojskowym. Dotychczas śledztwo prowadzone było bez udziału strony polskiej - donosi Wall Street Journal.

  • Mariusz Marszałkowski
    Mariusz Marszałkowski
2023/06/10
w News
Share on FacebookShare on Twitter

Polski ślad na niemieckim celowniku

Według informatorów WSJ, niemiecka prokuratura wspólnie z policją kryminalną odtworzyła dwutygodniowy rejs 50-metrowego żaglowca Andromeda, który w opinii Niemców był zaangażowany w operację wysadzenia gazociągów Nord Stream 1 i 2. Jacht miał zostać wynajęty od niemieckiej firmy z Lubmina przez zarejestrowane w Warszawie biuro podróży. Biuro to miałoby być „spółką-wydmuszką”, w rzeczywistości kierowane przez ukraińskie służby. Również w samym Lubminie, miejscu skąd Andromeda wyruszyła w rejs po Bałtyku, odkryto, że furgonetka zaopatrzeniowa, która zaopatrywała uczestników podejrzanego rejsu w prowiant miała posiadać polskie numery rejestracyjne.

Śledztwo w niewiedzy

Jak podaje WSJ, powołując się na urzędników polskich i niemieckich, dotychczasowe śledztwo niemieckich organów ścigania prowadzone było bez polskiego zaangażowania. Polskie władze miały o wszystkim dowiedzieć się z mediów, po czym oficjalnie wystąpiły do strony niemieckiej o udzielenie informacji na temat prowadzonego postępowania. W połowie maja doszło do pierwszego spotkania roboczego w tej sprawie – pięć miesięcy po rozpoczęciu dochodzenia przez niemiecką prokuraturę.

Według dziennikarzy amerykańskiego dziennika, takie zachowanie jest niestandardowe w przypadku prowadzenia śledztw transgranicznych na terenie Unii Europejskiej, i może w dalszym stopniu podkopywać zaufanie pomiędzy Warszawą a Berlinem. Polska od początku była przeciwna budowie projektu Nord Stream 2, uważając, że stanowi on zagrożenie dla europejskiego bezpieczeństwa. Niemcy traktowały go jako projekt czysto biznesowy.

Niemiecka prokuratura generalna nie odpowiedziała na pytania dziennikarzy, czy śledztwo w rzeczywistości zostało rozszerzone o Polskę. Nieoficjalnie, niemieccy urzędnicy twierdzą, że nie ma dowodów, aby sam atak na gazociągi był w jakiś sposób koordynowany z polskim rządem. Polska wciąż uważa, że odpowiedzialnym za wysadzenie gazociągów jest Rosja, która w ten sposób chciała zrzucić winę na Ukraińców, i wywołać kryzys gazowy w czasie zimy 2022 roku.

Do wysadzenia gazociągów doszło w nocy 26 września 2022 roku. W wyniku sabotażu zniszczeniu uległy 3 z 4 nitek gazociągów Nord Stream 1 i Nord Stream 2. Oba gazociągi miały łączną przepustowość wynosząca ponad 115 mld m3. gazu rocznie.

Źródło: Wall Street Journal

  • Mariusz Marszałkowski
    Mariusz Marszałkowski

    Redaktor Naczelny POLON.PL. Wcześniej związany z BiznesAlert.pl oraz College of Europe w Natolinie. Zajmuje się tematyką bezpieczeństwa, energetyki i polityki wschodniej. Absolwent Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni.

    View all posts

Tagi: BezpieczeństwoEnergetykaNiemcyNord StreamRosjaUkraina
Poprzedni artykuł

Fidżi nie chce dalszej współpracy z Chinami

Następny artykuł

Gorączka złota w bankach centralnych Polski i Chin

Następny artykuł
Złoto fot. Freepik

Gorączka złota w bankach centralnych Polski i Chin

Komentarzy 2

  1. Pingback: Szwedzi do jesieni planują zamknąć śledztwo ws. sabotażu Nord Stream - Polon.pl
  2. Pingback: Operator wysadzonego gazociągu Nord Stream chce 400 mln euro odszkodowania - Polon.pl

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Najpopularniejsze

  • Lotnisko-Engels fot. planetlab

    Rosjanie kładą stare opony na bombowce aby chronić je przed dronami

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Parlament Europejski zgadza się na zmiany w traktatach o funkcjonowaniu UE

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Gdzie staną polskie aerostaty? MON wskazuje lokalizacje. Ekspert: Decyzja na plus

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Rząd chce przyśpieszyć Komponent Obrony Pogranicza

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0
  • Ile czołgów miała Rosja przed inwazją? „Znacznie mniej niż sama twierdziła”

    0 udostępnień
    Podziel się 0 Tweet 0

Wydawca

UL. MARSZAŁKOWSKA 84/92 LOK. 115 00-514 WARSZAWA

Redaktor naczelny:
Mariusz Marszałkowski

Newsletter

Koniec z eksportem rosyjskiego gazu przez Ukrainę, „historyczne wydarzenie”

1 stycznia, 2025

Fińskie służby rozpoczęły operację przesunięcia tankowca Eagle S

28 grudnia, 2024

Katastrofa rosyjskich tankowców. Plaże nad Morzem Czarnym pełne mazutu

20 grudnia, 2024

Kategorie

  • Bezpieczeństwo
  • Energia i Klimat
  • Finanse
  • Gospodarka
  • Jagielloński Research
  • News
  • Polityka
  • POLON+
  • Technologia
  • Uncategorized
  • Kontakt
  • O nas
  • Regulamin
  • Polityka prywatności
  • RSS

No Result
View All Result
  • Gospodarka
  • Finanse
  • Energia i Klimat
  • Technologia
  • Bezpieczeństwo
  • News
  • POLON+
  • Jagielloński Research

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In

Add New Playlist

Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności