Więcej ropy z Naftoportu
Jak podaje PERN, operator i właściciel Naftoportu, w ciągu pierwszego półrocza 2023 roku do Gdańska przypłynęło 222 zbiornikowców z ładunkami ropy. Dla porównania, w analogicznym okresie 2022 roku do Gdańska przybyło 163 ładunków. Projektowa roczna moc przeładunkowa ropy naftowej w Gdańsku wynosi 36 mln ton. Oznacza to, że terminal obecnie pracuje na 100 procent projektowej wydajności. W związku z tym, że zapotrzebowanie Polskich rafinerii (w Gdańsku i Płocku) kształtuje się na poziomie około 26-27 mln ton rocznie, pozostała część ładunków musi trafiać do naszych zachodnich sąsiadów.
W bliskim sąsiedztwie Polski zlokalizowane są dwie rafinerie – Leuna należąca do Total Energies i Schwedt należąca do konsorcjum m.in Shell i Rosnieft (obecnie udziałami Rosnieft zarządza niemiecki federalny urząd ds. sieci – BNetzA). Obie te rafinerie pozyskują ropę głównie z ropociągu Przyjaźń, który od początku roku nie tłoczy ropy w kierunku Niemiec. Zaopatrzenie w ropę niemieckich rafinerii opiera się zatem głównie na dostawach z Polski, poprzez terminal w Gdańsku. To samo tyczy się polskich rafinerii, które głównie zaopatrywały się w ropę pochodzącą z Rosji i przybywającą do kraju poprzez „Przyjaźń”. Teraz pełne zaopatrzenie odbywa się przez Naftoport w Gdańsku.
Aby w pełni zaspokoić zapotrzebowanie na ropę klientów, również tych zagranicznych, PERN rozpoczął prace nad budową kolejnego pirsu przeładunkowego w Gdańsku. Spółka ma już podpisaną umowę na wykonanie dokumentacji projektowej tej inwestycji.
Po rozbudowie, terminal Naftoport zyska szóste stanowisko przeładunkowe, w tym drugie przystosowane do przyjmowania zbiornikowców oceanicznych klasy VLCC o długości 300 metrów i szerokości 60 m przy ograniczonym zanurzeniu ze względów na batymetrie Bałtyku do 15 metrów. Taki zbiornikowiec może dostarczyć do Gdańska 180 tys. ton ropy. Rocznie daje to dodatkowe 9 mln ton więcej mocy przeładunkowej.
Źródło: PERN