Hugin z funkcją Pipe Tracking
Przetarg jest pilny, bo już 2 listopada otworzono oferty, które spłynęły do gestora. Obecnie trwa proces ich oceny.
Marynarka Wojenna poszukuje bezterminowej licencji programowej oraz oprogramowania układowego usługi „Pipe Tracking” przeznaczonej dla automnomicznego pojazdu podwodnego AUV HUGIN 1000 MR znajdującego się na pokładzie niszczyciela min ORP Mewa projektu Kormoran II. Dzięki tej modyfikacji morski dron służący normalnie m.in. do wykrywania min czy zatopionych bomb głębinowych będzie również pełnił rolę dozorowca przy monitorowaniu np. gazociągu Baltic Pipe. Na zdjęciu poniżej HUGIN 1000 MR.
Modyfikacja ma polegać m.in. na integracji sensorów będących na wyposażeniu drona (kamery, czujniki, echosonda) z systemem nawigacji w taki sposób, aby możliwe stało się ciągłe realizowanie misji monitoringu podwodnego wielokilometrowych instalacji jakimi są podwodne rurociągi. Wykonawca poza dostosowaniem urządzenia do wykonywania misji Pipe Tracking ma również obowiązek przeszkolić załogę z nowych funkcjonalności.
Dostosowanie systemu bezzałogowego na okręcie Marynarki Wojennej do monitoringu Baltic Pipe ma miejsce po serii niewyjaśnionych zdarzeń na Morzu Bałtyckim, które dotknęły morską infrastrukturę krytyczną. ORP Mewa jest okrętem służącym niszczeniu min. Został przyjęty do służby na początku 2023 roku. Jednostka jest wyposażona w sprzęt, który poza standardowymi zadaniami przeciwminowymi może również znajdować zastosowanie m.in. właśnie w ochronie i monitorowania morskiej infrastruktury krytycznej jak podmorskie kable czy gazociągi.
Źródło: Komenda Portu Wojennego