Proporcjonalna pomoc państwa
W grudniu ubiegłego roku Belgia zatwierdziła plany przedłużenia żywotności reaktorów Doel 4 i Tihange 3 o 10 lat. Reaktory zapewniają moc 2 GWe. Decyzja rządu ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju i zapewnienie jak najniższej emisyjności podczas wytwarzania energii elektrycznej.
Jeszcze w 2021 roku belgijski rząd koalicyjny zadecydował, że Doel 3 zostanie zamknięty we wrześniu 2022 roku, a Tihange 2 pod koniec stycznia 2023 roku. Z kolei nowsze reaktory (Doel 4 i Tihange 3) miały zostać zamknięte do 2025 roku, w ramach wygaszania energetyki jądrowej w kraju. Decyzję zmieniono po napaści Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku.
Jak podaje World Nuclear News, porozumienie dotyczy utworzenia spółki joint venture (50 do 50) pomiędzy belgijskim państwem a firmą Engie Electrabel oraz jej spółki zależnej EDF Luminus. Zgodnie z planem miałyby zostać wyemitowane pożyczki udziałowców na kwotę około 2 mld euro na pokrycie wydatków kapitałowych.
Według KE zgodnie z umową miałyby zostać również zapewnione: “mechanizmy wsparcia finansowego zapewnione przez państwo belgijskie, w tym wstępne finansowanie kosztów i wydatków Electrabel na działania rozwojowe, kontrakt różnicowy (CfD) na czas trwania przedłużenia, pożyczka w wysokości około 580 mln euro i gwarancja operacyjnego przepływu środków pieniężnych”.
Jak zaznacza Komisja, propozycja dotyczy “przeniesienia zobowiązań z Electrabel na państwo belgijskie w zakresie długoterminowego przechowywania i ostatecznego składowania odpadów jądrowych i wypalonego paliwa jądrowego, za zapłatą ryczałtu w wysokości 15 mld euro; oraz podziału ryzyka i ochrony prawnej w przypadku przyszłych zmian legislacyjnych, w szczególności dotyczących operatorów jądrowych w Belgii lub działalności jądrowej Electrabel”.
Zdaniem KE środki wydają się uzasadnione, jednak pojawiły się wątpliwości co do “zgodności z unijnymi zasadami pomocy państwa” i dlatego organ zdecydował się wszcząć szczegółowe dochodzenie.
Obszary poddane dalszemu badaniu obejmują: konieczność dodatkowego wsparcia finansowego wykraczającego poza ustalenia CfD, projekt samego CfD oraz „proporcjonalność połączenia ustaleń finansowych i strukturalnych oraz kwoty ryczałtowej w wysokości 15 mld euro; zgodność z odpowiednimi przepisami sektorowymi UE, w szczególności dotyczącymi projektu mechanizmu CfD i wpływu środka na rynek w świetle projektu CfD oraz wyboru i niezależności agenta sprzedającego energię elektryczną z elektrowni jądrowych”.
Jak podkreślono, państwa członkowskie mają swobodę decydowania o swoim miksie energetycznym, jednak wsparcie finansowe ze strony państwa „powinno pozostać niezbędne i proporcjonalne oraz nie powinno negatywnie wpływać na warunki handlowe w zakresie sprzecznym ze wspólnym interesem”.
Źródło: world-nuclear-news.org