Zachodnia konkurencja
Sfinalizowanie transakcji wprowadzi zachodniego inwestora do indonezyjskiego przemysłu niklowego. Chińska firma Huayou, która jest jednym z największych na świecie producentów niklu i kobaltu, również będzie posiadała udziały w inwestycji – obok Stellantis i Vale.
Jak zaznacza Financial Times, zaangażowanie Stellantis jest korzystne z punktu widzenia Dżakarty, która stara się przyciągnąć zachodnich inwestorów do swojego przemysłu niklowego. Do tej pory rodzimy przemysł był zdominowany przez chińskie przedsiębiorstwa.
W ciągu następnej dekady Stellantis planuje zainwestować 50 mld euro w elektryfikację. Celem jest osiągnięcie zerowej emisji CO2 netto do 2038 roku. W ostatnich latach przedsiębiorstwo podpisało umowy z dostawcami materiałów akumulatorowych na całym świecie.
W ciągu zaledwie trzech lat produkcja niklu w Indonezji wzrosła z 800 tys. ton (2020 rok) do 2,03 mln ton (2023 rok). Według S&P Global Market Intelligence, w 2023 roku Indonezja odpowiadała za globalną produkcję ok. 40 procent niklu. Oczekuje się, że udział tego kraju w światowym rynku wzrośnie, a spadek cen metalu zmusi pozostałych producentów do ograniczenia produkcji.
Brytyjski dziennik podkreśla, że Indonezja poszukuje sposobów na zmniejszenie swojej zależności od Pekinu i prowadzi rozmowy z europejskimi producentami aut. Dżakarta ma zamiar stworzyć krajowy łańcuch dostaw poprzez zachęcanie zagranicznych przedsiębiorstw do inwestycji w lokalne huty czy produkcję baterii.
Źródło: ft.com