Surowce krytyczne
Francuskie Ministerstwo Transformacji Ekologicznej i Spójności Terytorialnej odnotowało ponad 303 tys. rejestracji aut elektrycznych oraz hybrydowych typu plug-in w 2023 roku. W porównaniu do 2022 roku, nastąpił wzrost ich ilości o 45 procent.
Liczba aut EV wycofanych z eksploatacji stanowi mniej niż jeden procent wszystkich pojazdów przetwarzanych we francuskich centrach recyklingu, jednak zdaniem analityków sytuacja może niedługo ulec zmianie. Z tego powodu część przedsiębiorców chce ustrukturyzować początkujący przemysł recyklingu.
Jak informuje Euractiv, recykling aut elektrycznych ma stanowić część gospodarki o obiegu zamkniętym, która powinna zapewnić zmniejszenie zależności od paliw kopalnych i większą niezależność energetyczną. W tym celu Francuzi planują uruchomienie wyspecjalizowanych centrów recyklingu akumulatorów, np. w Pas-de-Calais do 2028 roku.
Jednak informatorzy portalu zaznaczają, że zagrożony może być ekonomiczny aspekt recyklingu baterii aut EV. Wprowadzone przez UE rozporządzenie w sprawie baterii i odpadów akumulatorowych wymaga od producentów dostarczania informacji na temat śladu węglowego każdej baterii (od wydobycia po recykling).
Teoretycznie powinno ułatwić to przetwarzanie aut EV przez wyspecjalizowane ośrodki, jednak francuskie prawo i wprowadzenie rozszerzonej odpowiedzialności producenta (EPR) wymagają od producentów większego zaangażowania w proces wycofywania aut z eksploatacji.
Jak podaje Euractiv, producenci pojazdów elektrycznych także chcą odzyskiwać surowce krytyczne i poddawać je recyklingowi, przez co są w stanie wpływać na działalność lokalnych, francuskich ośrodków w tym sektorze.
Źródło: euractiv.com