Mniej emisji
Ustawa musi zostać jeszcze formalnie zaakceptowana przez ministrów krajów UE, jednak oczekuje się, że zostanie ona przyjęta – nieformalne negocjacje jej dotyczące zakończyły się w styczniu bieżącego roku.
Projekt ustawy zakłada zmniejszenie średniej emisji dwutlenku węgla z nowych pojazdów ciężarowych o dużej ładowności (HDV) o 45 procent od 2030 roku, 65 procent od 2035 roku i 90 procent od 2040 roku.
Ciężarówki z silnikiem Diesla mają zostać zastąpione przez pojazdy z napędem akumulatorowym i wodorowym. Jak zaznacza Euractiv, w ubiegłym roku 96 procent sprzedaży wszystkich nowych ciężarówek to były auta z silnikami wysokoprężnymi.
W przypadku autobusów miejskich wszystkie nowe pojazdy z silnikiem Diesla mają zostać wycofane do 2035 roku. Ustawa została przyjęta 341 głosami za, przy 268 głosach przeciw i 14 wstrzymujących się.
Jak zaznacza Euractiv, projekt został poparty przede wszystkim przez partię Zielonych/EFA Eickhouta, a także większość centrolewicowej grupy S&D, liberalnej Renew, a także Grupy Lewicy. Większość centroprawicowej EPP, nacjonalistycznej ECR i skrajnie prawicowych grup ID głosowała przeciwko.
Większość dużych producentów aut ciężarowych poparła cele wyznaczone przez ustawę, określając je jako wykonalne, choć wymagające. Cytowany przez portal Martin Lundstedt, dyrektor generalny Volvo Group podkreślił, że w przyszłości niezbędne stanie się wzmocnienie zachęt do upowszechniania tego typu aut – np. poprzez podniesienie cen oleju napędowego czy zapewnienie odpowiedniej infrastruktury.
Źródło: euractiv.com