Szczyt popytu na benzynę
Zdaniem Międzynarodowej Agencji Energetycznej (MAE) oraz firmy konsultingowej Rystad Chiny osiągną szczyt popytu na benzynę w wysokości ok. 3,7 mln baryłek dziennie już w 2024 roku. Państwowe chińskie przedsiębiorstwa naftowe PetroChina i Sinopec, powołując się na dane o przyspieszeniu sprzedaży EV, przewidują, że stanie się to w 2025 roku, a w latach 2026-2030 zapotrzebowanie na benzynę będzie spadać w tempie 2,3 procent rocznie.
Jak informuje Reuters, wcześniejsze zahamowanie wzrostu popytu na benzynę w kraju będącym drugim na świecie konsumentem ropy naftowej, zmusi chińskie rafinerie do zwiększenia eksportu paliwa silnikowego do Azji i zachęci je do produkcji większej ilości ropy, diesla oraz paliwa lotniczego. Działanie to ograniczy marże rafineryjne w regionie.
Wzrost elektromobilność
Według danych Chińskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów, w okresie od stycznia do maja między 2022 a 2023 rokiem, udział pojazdów elektrycznych (EV) w Chinach wzrósł z 9 procent do 28 procent. Jednocześnie, udział aut benzynowych spadł z 91 procent do 72 procent.
Jak donosi Reuters, obecnie Chiny starają się przyspieszyć rozwój elektromobilności na obszarach wiejskich, inwestując w infrastrukturę ładowania oraz zachęcanie banków, samorządów lokalnych i producentów aut do wspierania pojazdów elektrycznych. W związku z przewidywaniami o zbliżającym się szczycie popytu na benzynę, prezes Sinopec, Ma Yongsheng, zapowiedział ścisłe kontrole mocy rafineryjnych i przyspieszenie przejścia przemysłu petrochemicznego na niskoemisyjny.
Nadmiar benzyny
Zdaniem Reutersa, jeśli weźmie się pod uwagę, że konsumpcja benzyny w USA osiągnęła swój szczyt w 2019 roku, a Chiny osiągną go w przyszłym roku, to światowe rynki surowca mogą zaobserwować nadpodaż po 2025 roku.
W przypadku braku znaczących korekt produkcji przez rafinerie, MAE przewiduje stale rosnącą nadwyżkę podaży w ciągu najbliższych pięciu lat, sięgającą ok. 1,3 mln baryłek dziennie w 2028 roku. W tym samym okresie Ameryka Północna, Chiny i Indie mogą przejść od mniej więcej zrównoważonych rynków benzyny do eksporterów netto.
Odchodząc od paliw transportowych, nowe rafinerie w Chinach koncentrują się na produktach petrochemicznych. Przykładowo, działalność Shenghong Petrochemical, najnowszej chińskiej mega rafinerii, skupia się na produkcji benzyny, diesla i paliwa lotniczego jedynie w 30 procentach, w porównaniu z 65 procent obserwowanymi w innych firmach. Pozostałe zmodernizowane zakłady produkują więcej propylenu i pochodnych olefin do przetwarzania na chemikalia.
Masowy ruch Chin w kierunku petrochemikaliów już teraz powoduje nadwyżkę na całym świecie, skłaniając firmy do przenoszenia inwestycji na wysokiej klasy materiały transformacji energetycznej.
Źródło: reuters.com