CATL w Europie
CATL to największy na świecie producent akumulatorów i baterii do pojazdów elektrycznych – jest dostawcą dla Tesli, Volkswagena oraz Forda. Jak podaje brytyjski dziennik, fundusz offshore pomógłby CATL sfinansować ekosystem firm niezbędnych do rozszerzenia produkcji w Europie oraz na pozostałych rynkach zagranicznych.
Chińskie przepisy dotyczące bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) utrudniają CATL dokonywania dużych międzynarodowych inwestycji, ponieważ Pekin wymaga od firm uzyskania zgody rządu na BIZ powyżej określonego progu finansowego. Zazwyczaj jest to dość długotrwały proces.
Financial Times zaznacza, że fundusz o wartości 1,5 mld dolarów miałby być ukierunkowany przede wszystkim na firmy, które będą mogły dostarczać akumulatory w Europie. Byłby zarządzany przez Lochpine Capital (z siedzibą w Hongkongu). CATL prowadzi obecnie rozmowy z państwowymi funduszami majątkowymi, firmami naftowymi i gazowymi a także europejskimi producentami na temat potencjalnych inwestycji.
Chińska firma zdecydowała się na rozwój europejskich łańcuchów dostaw również ze względu na napięcia na linii Pekin-Waszyngton oraz cła wprowadzane przez USA na pojazdy elektryczne i elementy składowe EV pochodzące z Państwa Środka. Stany Zjednoczone starają się wzmocnić własny łańcuch dostaw m.in. poprzez ustawę Inflation Reduction Act (IRA) i brak ulg podatkowych m.in. dla produktów z Chin.
Obecnie CATL buduje w węgierskim Debreczynie fabrykę o wartości 7,3 mld euro. Jak zaznaczał dr Jakub Bornio w rozmowie z Polon.pl: “Orbán chce uczynić z przemysłu bateryjnego i wytwórstwa kolejny motor napędowy węgierskiej gospodarki (…) Szacuje się, że w perspektywie kilku lat 3-5 procent węgierskiego PKB będzie generowane przez przemysł bateryjny”.
Źródło: ft.com