Ataki Huti wpływają na żeglugę
– Ataki te bezpośrednio dotknęły obywateli, ładunek i interesy handlowe ponad 40 krajów. Zakłócili lub przekierowali prawie 20 procent globalnej żeglugi. Kilkanaście przedsiębiorstw żeglugowych musiało przekierować tysiące statków wokół Przylądka Dobrej Nadziei. Oznacza to, że dostarczenie towarów na miejsce zajmuje więcej czasu, zwiększa koszty, które przenoszone są na konsumentów na całym świecie – niezależnie od tego, czy jest to żywność, czy paliwo, czy lekarstwa, czy inne towary – powiedział Blinken w czasie spotkania z ministrem spraw zagranicznych Kataru.
Sekretarz wskazał, że problem związany z atakami na żeglugę próbuję rozwiązać 20 państw angażując m.in. swoje siły morskie.
Huti od kilku tygodni zintensyfikowali ataki rakietowe i dronowe na statki przepływające przez ciśnine Bab al Mandab i Morze Czerwone. Jest to ich odpowiedź na izraelską operacje w Strefie Gazy. Do tej pory rakietami zostało trafione kilka statków handlowych.
Morze Czerwone i Kanał Sueski jest najbardziej zatłoczonym miejscem na świecie w globalnej żegludze handlowej. Przez Kanał Sueski przechodzi ponad 25 procent światowego handlu i stanowi on najpopularniejsza drogę z Azji do Europy.
Źródło: Departament Stanu