Rekord portu w Gdańsku
Motorem wzrostu przeładunku były paliwa płynne, których przeładunek wyniósł 37,6 mln ton i wzrósł aż o 47 procent względem 2022 roku. Wynikało to m.in. konieczności przekierowania dostaw ropy naftowej do Polski z Rosji na zamorskich dostawców. O rekordzie zantowanym przez Naftoport w Gdańsku pisaliśmy tutaj.
W przypadku towarów drobnicowych przeładunek w 2023 roku wyniósł 22,0 mln ton. Terminale kontenerowe przeładowały o 2,5 procent więcej towarów łącznie blisko 20,5 mln ton.
Kolejnym odpowiedzialnym czynnikiem za wysokie wolumeny przeładunku był węgiel. Ten utrzymał się na zbliżonym do 2022 roku poziomie i wyniósł 13,3 mln ton, z czego 12,5 mln ton sprowadzono do Polski. Co ważne wysokie wyniki przeładunku wpływają też na wysoki poziom rentowności portu. W zeszłym roku gdański port zanotował zyski na poziomie 224 mln złotych.
Jedyny spadek przeładunków o 0,9 procenta zanotowała pozycja „inne towary masowe” których tonaż wyniósł w 2023 roku 3,5 mln ton.
W 2023 roku port w Gdańsku awansował do czołówki portów w Europie. W 2022 roku port przeładował 63,5 mln ton ładunków.
Źródło: Port Gdańsk