Ropa i paliwa z Naftoportu
POLON.pl wysłał zapytanie do PERN odnośnie wykorzystania polskich morskich terminali naftowych i paliwowych. Naftoport w Gdańsku przeładował w 2023 roku 37 mln ton ropy naftowej i paliw płynnych. Oznacza to wzrost o połowę (49 procent) w stosunku do 2022 roku. W 2022 roku Naftoport przeładował 24,5 mln ton, co również było rekordowym wynikiem.
Baza paliw PERN w Dębogórzu w analogicznym okresie przyjęła 3 mln ton oleju napędowego dostarczonego tankowcami do Portu Gdynia – także o połowę więcej niż w 2022 roku. To efekt reorientacji kierunków dostaw surowca i paliw do Polski wywołany toczącą się na Ukrainie wojną i odejściem od rosyjskich węglowodorów.
W ubiegłym roku w Naftoporcie przyjęto i obsłużono 471 statków, w porównaniu z 363 tankowcami rok wcześniej. Baza w Dębogórzu rozładowała z kolei 93 tankowce – o 26 więcej niż w 2022 roku. – poinformował PERN portal POLON.pl
Naftoport działa dziś na maksymalnych obrotach dlatego wymaga modernizacji i zwiększanie elastyczności przeładunków. Spółka jest w trakcie przygotowania dokumentacji projektowej inwestycji. – informuje nas PERN.
W Dębogórzu w 2023 roku oddano do eksploatacji dwa zbiorniki na olej napędowy – po 32 tys. m sześc. każdy. Jednocześnie PERN planuje wybudować tu jeszcze trzy większe zbiorniki – bo o pojemności 50 tys. m sześc. każdy. Dodatkowo realizowana jest rozbudowa nalewni bramowej oraz bocznicy kolejowej co pozwoli znacząco zwiększyć możliwości dystrybucji paliw na transport kolejowy.
Nadmorskie bazy surowcowe w centrum uwagi
Kluczowa infrastruktura PERN na pomorzu to także dwie bazy ropy i Ropociąg Pomorski. W Bazie Gdańsk i Bazie TNG przyjmowane są z poprzez Naftoport z tankowców różne gatunki ropy naftowej z całego świata. Surowiec następnie jest transportowany rurociągami zgodnie z zapotrzebowaniem klientów do polskich rafinerii w Gdańsku i Płocku oraz do rafinerii niemieckich w Schwedt i Leuna.
Rafineria w Gdańsku rocznie przerabia ponad 10 mln ton ropy, Rafineria w Płocku ponad 16 mln ton. Pozostały wolumen ropy obsługiwanej przez Naftoport trafia do niemieckich klientów.
Potencjał magazynowy PERN nad morzem to łącznie 31 zbiorników w Bazie Gdańsk i Bazie TNG o łącznej pojemności 1,86 mln m sześć, co stanowi blisko 50 procent całej pojemności magazynowej PERN na ropę naftową. W 2023 roku PERN we współpracy z klientami i firmą Flowchem zakupił i zastosował w rurociągu pomorskim w obiektach w Gdańsku, Pelplinie, Łasinie i Rypinie środek DRA (Drag Reduction Additive), który pozwolił znacząco zredukować opory tłoczenia ropy i zwiększyć wydajność rurociągu pomorskiego.
Inwestycje i remonty infrastruktury krytycznej
Morskie terminale i bazy ropy i paliw to jednak nie wszystkie inwestycje spółki odpowiedzialnej za przesył i magazynowanie ropy naftowej i paliw płynnych. W planach na rok 2024 PERN ma łącznie około 400 nowych zadań z Planu Inwestycyjnego oraz Planu Remontów, w tym kilka kluczowych inwestycji takich jak budowa nowych pojemności zbiornikowych w Bazie Paliw w Dębogórzu. Kluczową inwestycją realizowaną przez spółkę Naftoport będzie z kolei rozbudowa terminala przeładunkowego o głębokowodne stanowisko „W” do przeładunku ropy naftowej. Inwestycje rzeczowe PERN na 2024 rok wyniosą prawie 450 mln zł a remonty około 90 mln.
PERN będzie się koncentrował także budowie i modernizacji kolejowej infrastruktury załadunkowej w kluczowych obiektach m.in. w bazach paliw w Dębogórzu i Nowej Wsi Wielkiej. Rozwój infrastruktury kolejowej stanowi prawie 12 procent wszystkich wydatków inwestycyjnych przeznaczonych na przyszły rok. Największą pozycją są natomiast inwestycje związane z szerokorozumianym bezpieczeństwem infrastruktury – około 17 procent.
PERN jest kluczową spółką zarządzającą infrastrukturą krytyczną. Dysponuje w całej Polsce 19. bazami paliwowymi, których pojemność wynosi w sumie około 2,65 mln metrów sześc. i 4. bazami ropy naftowej o łącznej pojemności ponad 4,1 mln m sześc.