Port w Gdańsku liderem wzrostu
Według danych Eurostatu jeszcze w 2021 roku w porcie w Gdańsku przeładowano łącznie nieco ponad 45 mln ton ładunków podczas gdy w 2022 roku było to aż 63,1 mln ton. Taki poziom przeładunku pozwolił polskiemu portowi znaleźć się wśród 10 największych europejskich portów. Na czele stawki w 2022 roku znajduje się Rotterdam gdzie przeładowano 426,9 mln ton ładunków.
Drugie miejsce przypadło Antwerpii gdzie przeładowano 254,2 mln ton ładunków. Trzecie miejsce zajął Hamburg, z przładunkiem na poziomie 103,3 mln ton. Gdańsk uplasował się na 10 miejscu, zbliżając się do Triestu (64,2 mln ton) Walencji (64,2 mln ton) oraz Marsylii (66,9 mln ton). Według szacunków przedstawicieli portu, w 2023 roku rekord może być pobity i port przeładuje nawet ponad 80 mln ton ładunków.
Głównym motorem wzrostowym przeładunków towarów w Gdańsku jest kryzys energetyczny – w 2022 roku zwiększył się przeładunek za sprawą importu węgla, który wcześniej trafiał do Polski głównie koleją oraz zwiększony import ropy naftowej poprzez terminal naftowy w Gdańsku. Od początku 2023 roku Polska w całości opiera się na dostawach ropy drogą morską po tym jak Rosjanie zaprzestali realizować kontrakt na dostawy ropy ropociągiem Przyjaźń do Polski.
Źródło: Eurostat/Reuters