Szukanie popytu na pallad
Agencja Reuters wskazuje, że ceny palladu w 2023 roku spadły o 46 procent, częściowo dlatego, że pojazdy elektryczne zasilane bateriami, które nie potrzebują tego metalu, zmniejszają popyt ze strony sektora motoryzacyjnego na ten pierwiastek. Blisko 80 procent globalnego popytu na pallad wynika z jego wykorzystania w katalizatorach w celu zmniejszenia szkodliwych emisji z silników spalinowych.
Jak zaznaczyła firma Nornickel w wypowiedzi dla Reuters, prowadzi ona “szeroko zakrojone badania podstawowe wraz z rosyjskimi i zagranicznymi naukowcami” aby wygenerować nowy popyt na pierwiastek – przede wszystkim dlatego, że firma odpowiada za 40 procent światowego wydobycia surowca.
Przewidywane nowe produkty mogą zwiększyć globalny popyt na pallad o 40 ton metrycznych do 2030 roku, co kompensowałoby nadwyżkę 10-20 ton wynikającą z oczekiwanego zmniejszenia zużycia przez przemysł motoryzacyjny do tego samego roku. Jak dotąd Rosja i Chiny prowadzą badania w zakresie wykorzystania palladu w przemyśle wodorowym, w zakresie elektrolizy wody i technologii ogniw paliwowych. Testy mają zostać zakończone w pierwszym kwartale 2024 roku.
Jak zaznacza Reuters, Nornickel nie jest jedynym wydobywcą metali poszukującym technologii, które mogłyby w przyszłości wykorzystywać więcej tego metalu. Rafineria Heraeus i kopalnia Sibanye Stillwater w listopadzie zaprezentowały katalizator na bazie rutenu, aby zmniejszyć zależność od irydu w produkcji wodoru.
Źródło: reuters.com