Rosja chce zwrotu zakupionego sprzętu
Jak donosi WSJ Rosja znalazła się w potrzebie odzyskania wcześniej sprzedanego uzbrojenia i części wyposażenia wojskowego. Aby w części pokryć gigantyczne straty ponoszone w czasie walk na Ukrainie, Moskwa od 2022 roku aktywnie lobbuje wśród swoich klientów zbrojeniowych aby ci odstąpili zakupione w Rosji uzbrojenie w zamian za umorzenie długów czy inne formy gratyfikacji. Jednym z klientów, który w ostatnich latach zrobił liczne zakupy zbrojeniowe w Rosji jest Egipt.
Państwo to posiada ponad 150 silników zamiennych do śmigłowców Mi-8/17, które Rosji przydałby się w uzupełnieniu poniesionych strat i ograniczeń produkcyjnych nowych jednostek napędowych śmigłowców, które intensywnie wykorzystywane są zarówno w roli bojowej jak i transportowej. Zgodnie z informacjami, które uzyskali dziennikarze amerykańskiego dziennika, prezydent Egiptu Abd-al Fattah Sisi miał przystać na propozycję zwrotu 150 silników w zamian za umorzenie długów za wcześniej zakupiony i dostarczony sprzęt wojskowy oraz kontynuowanie dostaw rosyjskiej pszenicy. Jednocześnie Egipt nie dostarczy obiecanych wcześniej pocisków do systemów rakietowych Ukrainie, o co prosili Kair Amerykanie. Według źródeł gazety dostawy silników z Egiptu mają zostać zrealizowane do grudnia bieżącego roku.
Jednak nie tylko Egipt stał się celem operacji rosyjskiej dyplomacji. Według gazety podobne prośby zostały skierowane do Białorusi, Pakistanu czy Brazylii. W przypadku Mińska, Rosja chce odkupić białoruskie ciężkie śmigłowce transportowe Mi-26, od Pakistanu 4 śmigłowce szturmowe Mi-35 a od Brazylii silniki zapasowe do tych samych maszyn. Brazylijskie ministerstwo spraw zagranicznych poinformowało, że odrzuciło Rosyjską propozycję.
Poza apelami o zwrot sprzedane sprzętu i wyposażenia, Rosja również nie dostarczyła wcześniej zakontraktowanych zakupów zbrojeniowych do Armenii i Indii. Chodziło m.in. o amunicje artyleryjską i rakietową.
Działania te pokazują problemy rosyjskiego przemysłu zbrojeniowego. Intensywne wykorzystanie śmigłowców w czasie 20 miesięcy wojny spowodowało, że zapasy silników do nich gwałtownie stopniały. Każdy śmigłowiec musi mieć wymieniane silniki po przekroczeniu odpowiedniego poziomu nalotu godzinowego tzw. resursu. Brak wymiany silników i ich odpowiedniej konserwacji przyczynia się do dużych strat niebojowych rosyjskiego lotnictwa.
Dodatkowo Rosja przez lata była drugim eksporterem uzbrojenia, po USA, na świecie. Rok rocznie kontrakty zbrojeniowe przynosiły rosyjskiemu państwu ponad 15 mld dolarów. Według danych, w 2022 roku wartość kontraktów spadła o prawie połowę – do 8 mld dolarów.
Źródło: WSJ