Mniej sklepów, więcej gastronomii
Raport GUS “Rynek wewnętrzny w 2022 r.” podaje: “Na koniec 2022 roku szacowana liczba sklepów w Polsce wyniosła niespełna 326 tys. i była o 1,6 procent (o 5,1 tys.) niższa niż przed rokiem, natomiast powierzchnia sprzedażowa sklepów zwiększyła się o 1,1 procent i stanowiła wielkość 38 553,9 tys. m2. Liczba 326 tys. sklepów prowadzona była przez ok. 260 tys. przedsiębiorstw”.
W porównaniu z poprzednim rokiem wzrost powierzchni sprzedażowej miał miejsce w sklepach o przedziałach powierzchniowych powyżej 400 m2, przy czym najwyższy przyrost (o 9,1 procent) wystąpił w sklepach o przedziale powierzchni 400-999 m2. Jednocześnie w tym przedziale odnotowano największy wzrost ilości sklepów (o 9,3 procent).
Znaczący przyrost powierzchni sprzedażowej (o 2,8 procent) zaobserwowano również w sklepach z przedziału 1 000 m2 i więcej o 298,4 tys. Z kolei największy spadek powierzchni sklepowej (o 3,7 procent) zanotowano w sklepach o powierzchni do 99 m2, zaś mniejszy (o 0,4 procent) w sklepach o przedziale powierzchniowym 100-399 m2.
Jak podał GUS, oszacowana liczba stacji paliw wyniosła 8161 i w porównaniu z rokiem ubiegłym wzrosła o 0,4 procent. Największe zagęszczenie stacji paliw wciąż notuje się w województwie śląskim – w 2022 roku było to 60 obiektów na 1000 km2 powierzchni.
Według raportu: “Przychody ogółem z działalności gastronomicznej w cenach bieżących w 2022 roku wyniosły 64,6 mld złotych i w porównaniu z rokiem poprzednim wzrosły o 32,8 procent (w cenach stałych były wyższe o 22,1 procent). Liczbę placówek gastronomicznych (stałych i sezonowych) w kraju wyszacowano na 83,9 tys., w tym 39,8 procent stanowiły punkty gastronomiczne, 28,2 procent – restauracje, 26,4 procent – bary, a stołówki – 5,6 procent. Ogólna liczba placówek gastronomicznych wzrosła o 13,1 procent w porównaniu z 2021 rokiem”.
Przybyło wszystkich rodzajów placówek; barów o 14,4 procent, stołówek o 13,6 procent, punktów gastronomicznych o 13,2 procent oraz restauracji o 11,9 procent.
Źródło: ISBnews