Japonia zaostrza sankcje
Krok ten jest kolejnym elementem rozszerzania sankcji w ramach grupy G7. Od kwietnia 2022 roku Japonia zakazała eksportu do Rosji samochodów klasy premium, których wartość przekracza 43 tys. dolarów. Teraz zakaz dotyczyć ma wszystkich samochodów – nowych i używanych, których pojemność silnika przekracza 1,9 dm3. Dodatkowo, nie będzie można eksportować do Rosji samochodów elektrycznych i hybrydowych, a także opon do samochodów ciężarowych.
Nowe sankcje wejdą w życie 9 sierpnia, w rocznicę ataku ZSRS na kontrolowaną przez Japonię Mandżurie w 1945 roku. Sankcję będą dotkliwe dla Rosjan. Państwa UE wprowadziły podobny zakaz jeszcze w 2022 roku. Japonia stała się jednym z głównych dostawców samochodów na rynek rosyjski, szczególnie na Dalekim Wschodzie, gdzie ze względów logistycznych najbardziej opłacało się sprowadzać samochody japońskie, pomimo iż oryginalnie przystosowane są do ruchu lewostronnego. Powszechne jest że służby rosyjskie m.in. pogotowie ratunkowe, używa używane i nowe karetki sprowadzone z Japonii. W 2022 roku wartość eksportu japońskiego do Rosji wyniósł ponad 4,3 mld dolarów, z czego 2,7 mld dolarów to eksport samochodów i ich części.
Do czarnej listy eksportowej dodano około 750 pozycji, w tym żelazo i inne metale, kotły i włókna, które można wykorzystać do utrzymania rosyjskiej działalności przemysłowej. Według japońskiego resortu spraw zagranicznych nowo zakazane towary stanowią około 20 procent wartości eksportu do Rosji w 2021 roku.