“Nie akceptujemy całego systemu ETS”
Minister klimatu i środowiska, Anna Moskwa, poinformowała w zeszłym tygodniu o zgłoszeniu przez Polskę wielu skarg do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE), dotyczących rozporządzeń w ramach pakietu Fit for 55. 17 lipca Polska złożyła trzy nowe skargi skargi, dotyczące zakazu rejestracji pojazdów spalinowych po 2035 roku, podwyższenia unijnego celu redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz zmniejszenia liczby bezpłatnych uprawnień do emisji (związanych z systemem ETS).
Zdaniem minister, propozycje przedstawiane przez UE mogą zagrozić bezpieczeństwu energetycznemu Polski. “Czy Unia chce autorytarnie decydować o tym jakimi pojazdami będą jeździć Polacy oraz by w Polsce wzrosły ceny energii? Polski rząd nie pozwoli na brukselski dyktat” – napisała w zeszłotygodniowym tweecie minister Moskwa.
Zapowiedzi takich działań były sygnalizowane przez polski rząd już w zeszłym miesiącu. 12 czerwca na łamach Radia Zet minister klimatu i środowiska zapowiedziała złożenie skargi do TSUE właśnie w sprawie zakazu rejestracji nowych aut spalinowych po 2035 roku, dodając: “Z tym dokumentem i wieloma innymi w pakiecie Fit for 55 idziemy do Trybunału Sprawiedliwości. Mam nadzieję, że będą państwa, które się przyłączą”. Polska jako jedyny kraj 28 marca zagłosowała przeciw zakazowi sprzedaży aut spalinowych po 2035 roku, wstrzymały się Rumunia, Bułgaria i Włochy. Pozostałe państwa członkowskie poparły realizację celu.
Jak donosi Euractive, pierwsza skarga została złożona w piątek 14 lipca i była związana z rozporządzeniem LULUCF (ang. land use, land use change and forestry), które obejmuje obszar gospodarowania glebą, drzewami, roślinami, biomasą i drewnem. Informacje dostępne na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi podają, że w jego ramach państwa członkowskie UE zobowiązane są do “prowadzenia rachunków rozliczeniowych odzwierciedlających emisję i pochłanianie CO2 w odniesieniu do zarządzanych gruntów uprawnych, trawiastych i terenów podmokłych w okresach od 2021 do 2025 oraz 2026 do 2030 w odniesieniu do okresu bazowego 2005-2009.” W opinii minister Moskwy, LULUCF został przyjęty na błędnej podstawie prawnej i narusza kompetencje państw członkowskich, ingerując w sposób prowadzenia gospodarki leśnej.
“Zdecydowaliśmy się, że wszystkie dokumenty z pakietu Fit for 55 będą zaskarżone do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Oczywiście każdy dokument, w którym jest stosowna podstawa prawna do takiego zaskarżenia. Robimy tak z prostej przyczyny, ponieważ jako kraj członkowski Unii Europejskiej mamy do tego prawo. I wykorzystamy wszystkie możliwości w tym zakresie” – powiedziała minister klimatu i środowiska na łamach “Gazety Polskiej”, wyjaśniając, czemu Warszawa zdecydowała się na taki ruch. Jak wskazała dalej:
“Nie akceptujemy całego systemu ETS, więc dodatkowe restrykcyjne zapisy zmieniające ten system i jeszcze pogłębiające chorobę są nie do przyjęcia. Dodatkowo jego podstawa prawna jest bardzo wątpliwa, ponieważ był przyjmowany zwykłą większością głosów jako dokument klimatyczny. To jest dokument energetyczny i wpływa na politykę energetyczną państwa, a tym samym wymaga jednomyślności. Gdyby ta jednomyślność była, to on nie byłby przyjęty. Mamy więc silną podstawę prawną.”
Czym jest Fit for 55?
Pakiet Fit for 55, ogłoszony 14 lipca 2021 roku, jest zestawem wniosków ustawodawczych, mających zmienić i uaktualnić unijne przepisy, aby były one zgodne z celami klimatycznymi wytyczonymi przez Radę i Parlament Europejski. Nazwa nawiązuje do redukcji emisji o co najmniej 55 procent do 2030 roku. W swoim założeniu pakiet ma zapewnić sprawiedliwy społecznie charakter transformacji, utrzymać i zwiększyć innowacyjność oraz konkurencyjność unijnego przemysłu (przy równoczesnej gwarancji równości szans względem podmiotów gospodarczych państw trzecich) oraz umocnić pozycję UE jako lidera globalnej walki ze zmianami klimatu.
W skład pakietu wchodzą kwestie: unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS), Społecznego Funduszu Klimatycznego (obejmujący gospodarstwa domowe, mikroprzedsiębiorstwa i użytkowników transportu), granicznego podatku węglowego (CBAM – mechanizm dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji CO2), celi redukcyjnych państw członkowskich (dla sektorów nieobjętych EU ETS czy LULUCF, czyli m.in. odpadami, budynkami, transportem drogowym i krajowym transportem morskim), LULUCF, norm emisji CO2 dla aut osobowych i dostawczych, redukcji emisji metanu w sektorze energetycznym, zrównoważonych paliw lotniczych i żeglugowych, infrastruktury paliw alternatywnych, OZE, efektywności energetycznej, pakietu gazowo-wodorowego i opodatkowania energii.
Źródło: euractive.pl, gazetapolska.pl
Komentarzy 1