Do piłki nożnej należy także rekord wartości ligowych praw telewizyjnych (w ciągu ostatnich pięciu lat łączne przychody z transmisji 20 najlepszych klubów wzrosły o 11 %, co stanowi najwięcej ze wszystkich źródeł przychodów).
Rynek o takim potencjale sprawia, że kluby piłkarskie występujące w najlepszych ligach w Europie i na świecie opierają swoje modele biznesowe na działaniach dużych przedsiębiorstw, niejednokrotnie międzynarodowych korporacji. Działania klubów-przedsiębiorstw są zorientowanie nie tylko na wynik sportowy drużyny, ale także na zysk, satysfakcję zarządzających klubem czy rozwój młodzieży, co sprawia, że działają one jak „przedsiębiorstwo” sportowe, które stoi przed wyzwaniem odpowiedniego zhierarchizowania tych celów.
Bogaci zarabiają najwięcej
Wzrost branży piłkarskiej wciąż wyprzedza inne sektory, a jak przewiduje się w niedalekiej przyszłości 20 najlepszych klubów Money League jest w stanie wygenerować ponad 10 mld euro łącznego przychodu. Globalny raport Deloitte Football Money League 2023 wskazuje, ze pierwsza piątka: Manchester City (731 mln euro) Real Madryt (713,8 mln euro), Liverpool (701, mln euro), Manchester United (688 mln euro) oraz Paris Saint-Germain (654,2 mln euro) osiągnęła wyższe łączne przychody niż 11 klubów, które zajęły miejsca od 10 do 20 razem wziętych.
Wysokie przychody osiągane przez kluby możliwe są przy doborze odpowiedniej klasy piłkarzy, którzy zagwarantują odpowiedni poziom sportowy. Skala inwestycji w karty zawodnicze jest tu porównywalna z bezpośrednimi inwestycjami i decyzjami biznesowymi. Przychody, jakie generuje klub kreowane są pośrednio przez posiadane karty zawodnicze oraz poprzez rozpoznawalność marki klubu lub marki zawodnika. Wzrost wartości marki przekłada się pośrednio na pomnożenie przychodów z biletów w dniu meczowym, wpływów ze sponsoringu oraz reklam. Ponadto postępująca internacjonalizacja, digitalizacja i coraz większa komercjalizacja związana z widowiskami sportowymi sprawiła, że kluby piłkarskie, które biorą udział w najwyższych klasach rozgrywek zaczęły działać już nie tylko jako krajowe kluby sportowe, ale także jako przedsiębiorstwa o zasięgu międzynarodowym lub nawet globalnym.
Z drugiej strony, klub piłkarski nie może funkcjonować jak typowe przedsiębiorstwo, gdyż klienci klubu (kibice), jego pracownicy (piłkarze i trenerzy), a nawet właściciele zwykle są zdania, że klub istnieje po to, żeby grać dobrą piłkę, a nie osiągać zysk. Ale to już inna strona medalu