Aramco wejdzie na rynek paliw?
Nie są póki co znane szczegóły ewentualnej budowy nowego podmiotu na polskim rynku detalicznym. Wiadomo jest, z informacji podawanych przez agencje AP, że jednym z warunków stawianych przez koncern jest wyłączność sprzedaży i promocji produktów pochodzących od Saudi Aramco.
Projekt przygotowany przez Aramco Fuel Poland nazywa się „Energia Paliw” i ma być skierowany do niezależnych operatorów stacji paliw. Firma zaprasza tych operatorów do udziału w programie „kompleksową ofertą paliw silnikowych”. Podkreśla jednak, że warunkiem uczestnictwa jest zakup paliw wyłącznie od Aramco Fuels Poland. – Na stacji paliw nie mogą być wykorzystywane ani promowane paliwa innych marek – informuje AP. Na stacjach, które zdecydują się wziąć udział w programie mają znaleźć się elementy wizualizacji loga programu oraz samego koncernu.
Liderem pod względem liczby stacji paliw w Polsce jest Orlen, który ma ponad 1900 takich punktów. Na drugim miejscu jest BP, który posiada ponad 570 stacji. Trzecią lokatę zajmuje węgierski MOL, który ma 490 stacji. Powyżej 400 stacji mają również Shell, Moya oraz Circle K.
MOL i Saudi Aramco weszły na polski rynek w wyniku fuzji Orlenu i Lotosu. Zgodnie z wymaganiami Komisji Europejskiej, 30 procent udziałów w Rafinerii Gdańskiej przejęło Saudi Aramco. Większą część stacji paliw Lotosu trafiła z kolei w ręce Węgrów. Orlen w zamian za to uzyskał stację paliw na rynku słowackim oraz węgierskim.
Źródło: Aramco Fuel Poland