Oblany egzamin
Międzynarodowa grupa kampanijna Global Witness stworzyła 16 reklam zawierających dezinformację dotyczącą wyborów do Europarlamentu, skierowanych do irlandzkich odbiorców. Reklamy przesłano do zatwierdzenia platformom TikTok, YouTube oraz X (dawniej Twitter).
TikTok zatwierdził wszystkie dezinformacyjne reklamy, YouTube zablokował 14 z nich a platforma X przefiltrowała wszystkie i zawiesiła fałszywe konta stworzone przez Global Witness. Jak podkreśla Euractiv, reklamy stworzone przez organizację zawierały treści, mogące stanowić zagrożenie dla procesów wyborczych (np. aby głosujący pozostali w domach w czasie głosowania z powodu wzrostu liczby chorób zakaźnych).
Reklamy Global Witness zawierały również nieprawdziwe informacje o podniesieniu wieku uprawniającego do głosowania do 21 roku życia oraz apele o głosowanie za pomocą poczty elektronicznej.
Jak podaje Euractiv, chińska platforma TikTok przyznała, że reklamy naruszały jej zasady, jednak zostały zatwierdzone z powodu “błędu ludzkiego” dokonanego przez moderatora. Rzecznik platformy zapewnił, że wprowadzono procesy, które mają zapobiec powtórzeniu się takiej sytuacji.
Global Witness złożyło formalną skargę do irlandzkich organów regulacyjnych, twierdząc, że TikTok może naruszać europejskie przepisy dotyczące niwelowania zagrożeń wyborczych. Organizacja zapewniła, że usunęła fałszywe reklamy tuż po otrzymaniu powiadomienia od TikTok o ich zaakceptowaniu do publikacji.
Pod koniec maja Komisja Spraw Zagranicznych, Obrony i Bezpieczeństwa czeskiego Senatu ostrzegała przed rosyjskimi kampaniami dezinformacyjnymi, które stanowią poważne zagrożenie dla nadchodzących wyborów do Europarlamentu. Wniosek został ogłoszony przez senatora Pavla Fischera w wyniku niedawnych informacji dotyczących prorosyjskiej działalności portalu Voice of Europe.
Źródło: euractiv.com