Ił-20 przechwycony nad Bałtykiem
Samolot Ił-20 nr RF-93611, który wystartował z lotniska na terenie Obwodu Królewieckiego wykonywał misje rozpoznawczą wzdłuż morskiej granicy państwa na Morzu Bałtyckim, nie przekraczając przy tym granicy wód terytorialnych (12 mil morskich od brzegu). Do jego przechwycenia wystartowała para dyżurna samolotów Mig-29 z 22. Bazy lotnictwa Taktycznego w Malborku. Samoloty towarzyszyły rosyjskiemu samolotowi w czasie przelotu wzdłuż granicy Polski oraz dokonały jego wizualnej identyfikacji.
Co ciekawe, wspomniana maszyna rosyjska przechwycona w pobliżu Estonii przez parę dyżurną francuskich samolotów w 2022 roku miała naniesioną na lewej burcie literę „Z” symbolizującą rosyjskie wojska napastnicze na Ukrainie. Obecnie znak ten zniknął.
To druga misja przechwycenia tej samej rosyjskiej maszyny w ciągu trzech dni. 3 maja samolot Ił-20 został przechwycony przez parę dyżurną F-16 z 32. Bazy Lotnictwa Taktycznego z Krzesin. Przy okazji przechwycenia wykonano również zdjęcie rosyjskiemu samolotowi. Również w czasie tamtej misji nie doszło do naruszenia granicy państwowej.
Samoloty zarówno państw NATO jak i Rosji regularnie wykonują misję rozpoznawcze, w tym o charakterze radioelektronicznym, wzdłuż swoich granic. W ten sposób sprawdzane są procedury i czas reakcji danego państwa oraz emisje fal radarowych i elektromagnetycznych. Przechwycenie przez parę dyżurną to standardowa procedura mająca na celu niedopuszczenie do naruszenia granicy państwowej oraz wizualną identyfikację maszyn przeciwnika.
Na nagraniu poniżej samolot Ił-20 RF-93611 podczas pokazów organizowanych w Kubince pod Moskwą w 2020 roku.
Źródło: Dowództwo Operacyjne