Chińskie wsparcie
Według brytyjskiego think-tanku Royal United Services Institute (RUSI) rosyjski statek Angara jest zakotwiczony od lutego bieżącego roku w chińskiej stoczni we wschodniej prowincji Zhejiang.
Od sierpnia 2023 roku jednostka miała przetransportować do rosyjskich portów tysiące kontenerów, najpewniej zawierających północnokoreańską amunicję.
Jak zaznacza Reuter, w ostatnim czasie amerykańscy urzędnicy wystosowali ostrzejsze w swej retoryce ostrzeżenia dotyczące tego, co zdaniem Waszyngtonu stanowi chińską pomoc w odbudowie rosyjskiej armii.
Rzecznik Departamentu Stanu USA poinformował, że jest świadomy “wiarygodnych doniesień” dotyczących zacumowania Angary i poruszył tę kwestię z chińskimi władzami: “Kiedy sekretarz Blinken spotka się ze swoimi odpowiednikami z ChRL w tym tygodniu, zajmie się szeregiem obaw, w tym wojną Rosji przeciwko Ukrainie i więzami Rosja-Korea Północna”.
Według Reutera objęty sankcjami statek USA przeprowadził co najmniej 11 dostaw między północnokoreańskimi i rosyjskimi portami między majem 2022 roku a sierpniem 2023 roku.
Ambasada Chin w Waszyngtonie zadeklarowała, że nie jest zaznajomiona ze szczegółami dotyczącymi Angary, jednak Pekin sprzeciwia się “jednostronnym sankcjom i jurysdykcji długiej ręki, które nie mają podstaw w prawie międzynarodowym ani mandacie Rady Bezpieczeństwa ONZ”.
W ubiegłym tygodniu sekretarz stanu USA Antony Blinken skrytykował chińskie wsparcie dla rosyjskiego przemysłu obronnego. Określił Chiny jako głównego partnera, przyczyniającego się do wojny Rosji w Ukrainie poprzez dostarczanie krytycznych komponentów militarnych.
Źródło: reuters.com