PT-91M posłuży dłużej Malezji
Polityk wskazał również na problemy z uzyskaniem części zamiennych do czołgów, które w jego opinii przestały być produkowane przez producenta – firmę Bumar Łabędy.
W odpowiedzi na pytanie szef MON Malezji – Mohamad Nordin wskazał, że czołgi PT-91M są ważnym elementem obronnym i ofensywnym wojsk lądowych Malezji, oraz stanowią ich „siłę odstraszania”. Minister wskazał, że w celu określenia skali koniecznych serwisów i znalezienia rozwiązania kwestii brakujących części powołano specjalną komisje składającą się z członków wojsk lądowych oraz lokalnego przemysłu, która ma zidentyfikować problemy eksploatacyjne i pozwolić na rozwiązanie ich zależności od dostaw producenta.
Minister wskazał, że obecna umowa serwisowa kończy się we wrześniu 2024 roku i zostanie przedłużona o kolejny rok. Kolejną inicjatywą, która ma pozwolić na identyfikacje problemów jest przeanalizowanie głównych awarii i usterek dotykających czołgów i zapewnienie w sposób samodzielny rozwiązań tych problemów, włącznie z pozyskaniem części zamiennych. Od czerwca 2023 roku trwają prace nad restauracją dwóch czołgów, a ich pełna naprawa miała zakończyć się do końca marca 2024 roku.
Według odpowiedzi ministra obrony, krytyczne problemy, które zidentyfikowano podczas tego procesu dotyczą podzespołów produkowanych nie przez producenta – Bumar-Łabędy ale przez jego kooperantów i dotykają m.in. przekładni produkowanych przez niemiecką firmę RENK, a także systemie kierowania ogniem Savan-15 francuskiej produkcji. W przypadku elementów nieprodukowanych przez producenta, armia ma poradzić sobie w „sposób samodzielny”. Ministerstwo planuje również zrealizować program przedłużający żywotność czołgów (Life Extension Program).
Malezja zamówiła 48 czołgów PT-91M Pendekar w 2005 roku. Dostawy zaczęły się w 2007 roku i trwały do 2011. Wszystkie dostarczone czołgi weszły w skład 11 królewskiego pułku pancernego sił lądowych Malezji (Tentera Darat Malaysia). Czołgi te są głęboką modernizacją PT-91 będących na stanie Wojsk Lądowych SZ RP. Mają inny System Kierowania Ogniem (SKO), silnik 1000 KM, nową armatę oraz nowy system stabilizacji. Kilkadziesiąt ex polskich PT-91 Twardy służy obecnie w siłach zbrojnych Ukrainy. Według potwierdzonych zdjęć zniszczonych zostało dotychczas 5 tego typu maszyn.
Źródło: Parlament Malezji